Hoeveel procent van je lijf is nog orgineel, zo rond je veertigste?

Zo'n beetje alle cellen van je lijf behalve, denk ik, je tanden, vernieuwen zich, dus als je alleen de orginele cellen zou optellen, hoeveel procent is dan nog orgineel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Afhankelijk van je gewicht ; een procent of 5. Alle cellen in je lichaam worden namelijk periodiek vervangen, behalve je hersencellen. Daar wordt je mee geboren (ze ontwikkelen zich nog wel iets verder) en daar ga je ook mee dood. Een dode hersencel is een dode hersencel, en die komt nooit meer terug. Alleen bij vrouwen is het ietsie meer; meisjes worden ook geboren met alle geslachtscellen die ze eventueel nodig hebben voor hun reprouductie (onrijpe eitjes zeg maar), Ook die sterven alleen maar af gedurende je leven en er komen geen nieuwe bij.

Eigenlijk ben je op je hersenen en geslachtscellen na rond je veertigste nog redelijk vers uit de verpakking. Met één kleine aantekening : het DNA in die cellen veroudert wel. De nieuwe cellen worden steeds gemaakt met een stukje korter DNA, en de kans op schade (dat er iets verkeerd gaat bij die celdeling) wordt ook steeds groter.

Ik wou er nog een leuk linkje bij doen voor als je er meer over wilt lezen, maar als ik googel op celvernieuwing krijg ik de eerste veertig pagina's ofzo alleen maar reclame voor huidverzorgingsproducten, en regeneratie geeft weinig betere resultaten. !! Dat wordt dus toch een ritje naar de bibliotheek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Rekening houdend met het feit dat alle cellen zich gedurende 9 maanden zich vernieuwen...

Dan denk ik dat je rond je veertigste zwaar in de min zit in percentage. 365 : 12 = 30,41666667 X 9 =273,75 X 40 = 10950 : 100 = 109,5% in de min. In mijn spontane en volstrekt willekeurige berekening op jouw vraag...

En misschien is het antwoord ook nog wel correct...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je mij nooit horen zeggen hoor...