Mag een psychiater mij dwingen om naar een SPV-er te gaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Dwingen niet maar waarom zou je het niet doen> De psychiater zal toch echt wel weten wat goed voor je is.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Alleen justitie kan je, dacht ik, dwingen om naar een hulpverlener te gaan. (En het klinkt hier niet of daar sprake van is). Wel kan de psychiater natuurlijk gewoon weigeren je nog verder te behandelen, als hij/zij vindt dat je beter op je plaats bent bij een SPV'er.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is niet zo zeer dat hij het beter voor mij vindt, maar meer uit pure makkelijkheid voor hem, omdat hij teveel cliënten heeft en die hebben ook "tijd" nodig. Dus ik ben eigenlijk teveel blijkbaar. Lijkt mij dat dit toch niet zomaar mag? Zeker niet als er nog genoeg problemen zijn
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik weet niet hoe makkelijk het kan, maar als je oprecht vindt dat je problemen van die aard zijn dat je echt door een psychiater behandeld moet worden, en je komt er met je eigen psychiater niet uit, zou dan een second opinion (door een andere psychiater) misschien een idee zijn ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, ik vind het wel nodig, omdat ik het idee heb geen baat te hebben bij een SPV-er, overigens is die persoon waarmee ik de gesprekken dan zou moeten voeren niet iemand die ik vertrouw en een fijn gevoel bij krijg. Ik vind eens in de 3 maanden al weinig en dat blijft dan ook zo als ik die SPV-er zou krijgen..

Antwoorden (1)

Een psychiater mag en kan je niet dwingen om naar een SPV-er te gaan. Je bent vrij om te doen wat je wilt.
Maar als jij daar naar zijn oordeel meer baat bij zal hebben en verdere behandeling bij hem (zijns inziens) geen zin heeft, lijkt het me dat je zijn advies niet naast je neer moet leggen. Bovendien heb je eigenlijk geen keus: voor hem is zijn behandeling hierbij afgelopen.
("Zijn" kan natuurlijk ook haar zijn).
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb nu ongeveer 4 jaar gesprekken met de psychiater. Met name zijn dit medicijn-controle gesprekken eens per 3 maanden. Nu wil de psychiater zonder overleg dit overdragen aan een SPV-er, omdat het volgens hem stabiel zou zijn en ze "meer" cliënten hebben die zijn hulp nodig hebben. Het komt er dus op neer dat er te weinig psychiaters zijn en daardoor moet ik maar naar een SPV-er. Ik vind dit niet kunnen, omdat ik nog steeds met klachten rondloop en ik daarvoor een behandeling wil en ik de gesprekken als houvast zie en ik dit belangrijk vind zeker gezien de vele en best wel zware medicatie die ik slik. Maar ik weet niet wat ik moet doen en wat mijn rechten zijn.
SimonV
7 jaar geleden
Als je niet stabiel zou zijn en hij nog iets voor je zou kunnen betekenen, zou je psychiater de behandeling niet stoppen. Dat "meer cliënten zijn hulp nodig hebben" is volgens mij een zwak argument.
Probleem is wel dat jij nog steeds met klachten rondloopt en je daarvoor een behandeling wilt. Je psychiater kan wat dat betreft dus weinig meer voor je doen, wellicht denkt hij dat je hier maar mee moet leren leven. Je zou een second opinion kunnen aanvragen, daar heb je recht op. Maar als je een echte psychotherapie wilt, zou je meer nodig hebben dan eens per drie maanden controle-gesprekken. Een SPV-er is overigens, net als een psychiater, ook gewoon een mens. Het zou kunnen zijn dat deze je meer steun en adviezen gaat geven dan je psychiater...