Kan je bij een willekeurige opticien je ogen gratis laten testen zonder verplicht te zijn daar een bril aan te schaffen?

Dat je na de gratis ogentest een uitdraai vraagt van het resultaat en daarmee online een bril koopt?
Is dat toegestaan of wordt er van je verwacht/verplicht dat je dan bij deze opticien ook je bril aanschaft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
14.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er komt bij het aanmeten van een goede bril volgens mij nog wel meer kijken, zoals bijvoorbeeld de afstand van de pupillen tov elkaar en misschien nog wel meer zaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kun je online een bril kopen? Die wordt speciaal voor jou gemaakt en je hebt niet gevoeld of de bril lekker zit?

Het beste antwoord

Dit kan gratis zijn maar dat hoeft uiteraard niet. Het is heel redelijk dat er een vergoeding voor wordt gevraagd als je geen bril aanschaft bij die zaak, want men heeft er tenslotte de nodige tijd ingestoken.

Bij Pearle geldt overigens ('lees de voorwaarden'):
"Voorwaarden: Standaard oogmeting
•Het verrichten van de oogmeting is gratis.
•Mocht u geen bril bij Pearle kopen en toch het recept van de oogmeting mee willen nemen dan kost dit €30,-.
•Niet in combinatie met contactlensaanpassing en contactlenscontrole"

Toegevoegd na 8 minuten:
En bij Specsacers staat:

"Wat kost een oogonderzoek bij Specsavers? Ons uitgebreide oogonderzoek duurt ongeveer 15 minuten en is gratis en geheel vrijblijvend."

Er staat niet dat je het 'brilrecept' kosteloos kunt meenemen. Kan best, maar die conclusie mag je niet zomaar trekken.

Advies: vraag het aan het winkelpersoneel voor je je ogen laat meten.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor,Hans Anders,Pearl en Specsavers doen gratis oogmetingen zonder dat je verplicht bent om een bril aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
De oogmeting bij Pearle is niet gratis als je wel het recept wilt hebben maar er geen bril wilt kopen. Zie http://www.pearle.nl/nl_NL/oogmeting/deskundige-oogmeting en klik op 'lees de voorwaarden'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha. Ja. Ik ben ooit naar een gratis oogmeting van pearl geweest. Goede meting. Dat wel. Maar nadat bij mij -0,50 en -0,25 werd gemeten werd als eerste gevraagd "zullen we dan maar een montuurtje uitzoeken?".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie het Computoon,had de voorwaarden onderaan niet gezien en alleen naar het groene vinkje gekeken dat het gratis is.