Enorm snel bewegende licht golven zien, vaak na plotse inspanning (fietsen). Wat is dit?

Ik zie enorm snel bewegende lichtgolven die van binnen naar buiten bewegen, in de vorm van een kwart cirkel. Vaak beter zichtbaar op een donkere achtergrond. Maar vandaag ervaarde ik het zo heftig dat het enorm goed zichtbaar was op alles. En mijn linker oog had even een gele vlek in beeld. Dit alles duurde ongeveer 5 minuten en toen was het weg.

Vaak duurt dit ongeveer zolang ik mij inspan, tot dat ik weer uit rust. Het kan met een minuutje over zijn, maar als ik mij langer moet inspannen kan het ook zo een kwartier duren. Vaak niet zo heftig. Alleen echt goed zichtbaar met gesloten ogen of op een donkerdere achtergrond.

Zoals ik zei, dit gebeurd vaker en ik zie het vooral als ik even wat harder moet fietsen. Als ik net wakker ben bijvoorbeeld en op de fiets stap, om mijn bus nog te redden.

De laatste keer dat ik dit had was een half jaar geleden. De eerste keer kan al zo twee jaar geleden zijn, dat kan ik mij niet goed herinneren.

Belangrijk om te melden is dat dit geen lichtflitsen zijn.

Wat kan dit zijn? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Optiek
5.8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Wat zegt je huisarts er van?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laat zo snel mogelijk je oogdruk meten als dit nog niet is gebeurd, te hoge oogdruk kan zulke lichtbeelden laten zien.Bij elke opticien kan je een test doen, die zijn niet optimaal maar geven wel aan of je naar een oogarts moet gaan.Neem geen risiko met je ogen, te hoge oogdruk is alleen te meten, je merkt er verder niet veel van, maar het is de grootste oorzaak van blindheid, ook in west-europa

Antwoorden (1)

Ik denk dat het visuele migraine is, ook wel aura genoemd.