Bestaat het, dat van de goedkopere uitvoering van een medicijn...dat die juist je klachten verergerd?

Bijvoorbeeld: Als je jaren lang Seroxat slikt...voor depressieve klachten...en dat heel goed werkt. Maar dan...op een dag als je weer je recept gaat halen...dat de apotheek OP EIGEN HOUTJE jou een vergelijkend medicijn geeft, genaamd Paroxetine of Sandoz. Met zogenaamd dezelfde bestanddelen erin. Je denkt dat de apotheek het wel zal weten...Je gaat dat slikken en je wordt verschrikkelijk opgefokt. Zo erg...dat je ontplofbaar bent en NIETS meer kunt incasseren. Geen kort lontje maar GEEN lontje meer. En pas na een jaar...heb je dat in de gaten..je eigen gedrag...en krijgt op een avond een psychose...met achtervolgingswaanzin en dat iemand je dood wilt schieten. En denkt dat de politie 1 complot tegen je vormt....Dat was de druppel....Gewoon compleet gestoord en dat voor ongeveer 5 uur lang.
Gelijk daarna zijn weer de originele medicijnen gegeven, de Seroxat en nooit ergens meer last van gehad.
Geen opgefoktheid meer en ook geen psychose meer gehad. Hoe kan dit...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Het komt niet vaak voor, maar het is wel degelijk mogelijk.
Het werkende middel dat in beide merken zit, is hetzelfde (paroxetine). Het zijn beide antidepressiva, ze werekn als selectieve serrotonine-heropnameremmers. Ze hebben een gelijke ATC-code (N06A B05).

Echter, de 2 merken verschillen in hulpstoffen. Dit zijn de hulpstoffen van de 20 mg pillen:
Seroxat Hulpstoffen: calciumwaterstoffosfaatdihydraat, natriumzetmeelglycollaat, magnesiumstearaat, hypromellose, macrogol 400, polysorbaat 80, titaandioxide.

Sandoz Hulpstoffen: mannitol, microkristallijne cellulose, copovidon, natriumzetmeelglycolaat, colloïdaal watervrij siliciumdioxide, magnesiumstearaat, hypromellose 5 cps, talk, kleurstof titaniumdioxide (E171)

Bij sommige patiënten kan de samenstelling van de hulpstoffen, vooral van de filmonthulling, de opname beïnvloeden.
Op die manier kan het zijn dat jij bij de ene wel de 20 mg hebt opgenomen, en bij de andere misschien 15 mg. Of je dan meer of juist minder Sandoz nodig zou hebben, is niet te zeggen.
NB: natuurlijk is dit van een afstand niet met zekerheid te zeggen, het is van meerdere dingen afhankelijk, en zeker niet de enige mogelijke reden. (Denk aan; ziekte waardoor de opname werd verstoord, slechte periode, stress door het weten dat het een andere merknaam is "placebo", opnameverstoring door ander dieet, enz).

Maar het is dus goed mogelijk dat deze uitvoering van het medicijnen, bij jouw een over- dan wel onderdosering geeft.
Blijf bij Seroxat, als dat voor jou goed werkt. Wees er duidelijk over bij je behandelend arts en/of apotheker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Paroxetine = Xerosat. Het is exact hetzelfde materiaal. Daarmee zeg ik niet dat jouw apotheek correct heeft gehandeld. Ga zo spoedig mogelijk met je huisarts praten. STOP NIET MET INNEMEN VAN JE MEDICIJN! dit verergert het probleem nog meer. Heel veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan eraan liggen dat het hoofdbestanddeel van het medicijn wel hetzelfde is, maar de hulpstoffen niet..
Ik heb het zelf meegemaakt met Zoloft.. ik kreeg een goedkopere vervanging (en dat gaat inderdaad zonder overleg, wat met medicijnen die met je geestelijke gesteldheid te maken hebben mij onverstandig lijkt.. maar ja), ik probeerde het, en ik werd er erg onrustig van..
Ik heb dit besproken met de behandelaar, en sindsdien staat er op mijn recept dat t echt het merk Zoloft moet zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Seroxat en Paroxetine Sandoz zijn hetzelfde medicament,maar heeft uw apoteker wel dezelfde dosis gegeven bv 30 of 40mg ipv de normale 20mg?zoniet zo u inderdaad in de problemen kunnen geraken.
fremar
13 jaar geleden
het gebeurd regelmatig dat er generische medicijnen worden voorgeschreven daar die stukken goedkoper zijn,de werkzame stof zou het zelfde moeten zijn en is dat waarschijnlijk ook wel,waar alleen de meeste mensen overheen kijken zijn de hulpstoffen die gebruikt worden,er kan een stof bij zitten,bijv aspartaam ofzo waar mensen heftig op kunnen reageren,ik krijg van een bepaalt medicijn ook regelmatig weer een ander merk,maar ik hou wel in de gaten wat er voor hulpstoffen inzitten,als er aspartaam inzit moet ik het zoiezo niet hebben,maar zo zijn er vele stoffen die meer goed dan kwaad doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hulpstoffen kunnen inderdaad een negatieve werking hebben.

Ik heb het zelf ook eens gehad met een medicijn wat ik gebruikte, voelde mij er heel anders onder.
Ben naar de huisarts gegaan en die heeft mij het vertrouwde middel voorgeschreven. Er moet dan wel heel duidelijk op het recept worden gezet dat het de originele moeten zijn.

Het gaat allemaal om goedkopere middelen, ze maken ze steeds opnieuw goedkoper. Met andere samenstellingen, de hoofdstog die je nodig hebt, in dit geval seroxat zal er in zitten maar de andere bestandelen veranderen in goedkopere middelen. Dit komt door de zorgverzekeraar, de apotheek is hier ook niet altijd blij mee.

Toegevoegd na 1 minuut:
hoofdstog = hoofdstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zou je niet anders moeten reageren op de medicatie die je als vervanger meekrijgt. In sommige gevallen zijn er wel mensen die anders reageren. Door andere hulpstoffen of een andere manier van het persen van de tablet, kan het zijn dat de werkzame stof sneller, langzamer, of meer geleidelijk wordt afgegeven aan je lichaam.
Overigens is het niet zo dat de apotheek deze wijziging zelf heeft gemaakt, maar dit is voorgeschreven door de overheid in het preferentiebeleid. Je kan door je arts te vragen om medische noodzaak op het recept te laten zetten, of de code B2, toch de originele seroxat krijgen.
Wel voet bij stuk houden dan! ( de apotheek krijgt hier minder marge op, levert dus veel minder op dan het merkloze preparaat. Sandoz is overigens niet het medicijn, maar de naam van een fabrikant.
Let op: regelmatig zijn de merkloze middelen direkte kopieen van de originelen, komen deze uit de zelfde machine als het origineel (methylfenidaat van sandoz is gelijk aan het origineel bijvoorbeeld. worden in de fabriek apart verpakt.) je kan dit zien aan de RVG nummers die op de meeste verpakkingen vermeld zijn. ( rvg nummers zijn registratienummers. het nummer dat wordt gegeven is uniek voor die registratie, als je ziet dat er op een verpakking 12345=12345 ziet staan, mag je er vanuit gaan dat de samenstelling als die van het origineel is. 12345//12345 zijn afgeleiden, deze kunnen minimaal afwijken, en dus een andere reactie geven.