Welke medische gevolgen kunnen gezwollen dazenbeten veroorzaken?

Ik sta vol beten van dazen en ze beginnen op te zwellen.
Jeuk, rood, dikke witte bollen het wordt erger. Ik ben reeds een speciale insectenzalf gaan halen die ook kan dienen om roodheid, allergie en opzwelling te bestrijden. Gecombineerd met zalf tegen ontsteking van de huid smeer ik met 2-3 per dag in op de beten. Maar het helpt niet en kunnen deze wonden gevaarlijke gevolgen geven? Of wat kan nog een oplossing zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Tijdens het bijten snijdt de daas de huid als het ware open. Dit kan een kleine, maar vervelende en pijnlijke verwonding veroorzaken. Bovendien is er een niet gering risico dat door de beet een plaatselijke bacteriële infectie van de huid ontstaat, omdat de daas bacteriën van de huid van de ene prooi naar de beetwond in de huid van het volgende slachtoffer kan overbrengen. Wanneer in de dagen na de beet een rood gebied rond de bijtplaats ontstaat of wanneer er gele korstjes rond de wond ontstaan, dan kan er sprake zijn van een bacteriële infectie. Ga dan naar je huisarts. Anders treden koortsachtige toestanden op. De bacteriële infectie is goed te verhelpen door middel van ontstekingsremmers en antibiotica. Zou je er niets tegen doen, dan loop je het risico op sepsis (dat is bloedvergiftiging). Wanneer die ernstig is kunnen je vitale organen in gevaar komen, en zul je in het ziekenhuis moeten worden opgenomen. Daar worden dan alsnog antibiotica toegediend, en soms kan zelfs een operatie nodig zijn om de ontstekingshaard te verwijderen. Want als die ontsteking na het week nog niet is genezen zou het wel eens fataal kunnen aflopen... Toegevoegd na 8 minuten: Vaak wordt aangeraden om azijn, ammoniak of ontsmettingsmiddelen op de plaats van de beet of steek aan te brengen. Deze middeltjes hebben echter vooral een psychologisch effect, maar bieden geen enkele bescherming tegen de reactie. Ook allerlei zalfjes die soms worden aangeraden, bieden geen enkele bescherming tegen een dergelijke reactie. Ze kunnen eventueel wel de pijn of de jeuk verzachten. (Bij mij heeft bijvoorbeeld Azaron nooit iets uitgehaald. Daarentegen helpt het mij wél om het homeopathische 'Ledum palustre' te slikken. De volgende dag is de zwelling dan verdwenen, in plaats van mij nog minstens een week lang last te bezorgen!).

Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...
http://www.huidinfo.nl/dazenbeet.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100