Welke medische gevolgen kunnen gezwollen dazenbeten veroorzaken?

Ik sta vol beten van dazen en ze beginnen op te zwellen.
Jeuk, rood, dikke witte bollen het wordt erger. Ik ben reeds een speciale insectenzalf gaan halen die ook kan dienen om roodheid, allergie en opzwelling te bestrijden. Gecombineerd met zalf tegen ontsteking van de huid smeer ik met 2-3 per dag in op de beten. Maar het helpt niet en kunnen deze wonden gevaarlijke gevolgen geven? Of wat kan nog een oplossing zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.5K
Amadea
7 jaar geleden
Even naar je huisarts gaan. Deze kan misschien antihistamine voorschrijven, of een ander medicijn.
doralien
7 jaar geleden
Dazenbeet Sommige mensen spreken over een dazensteek. Maar een daas steekt niet maar bijt. Wat moet je direct doen na een dazenbeet om de pijn te verzachten en de zwelling te verminderen?
de plek van de dazenbeet koelen met een koud nat washandje, coolpack, of ijsklontjes in een washandje
de plek desinfecteren door goed te wassen met zeep en water of behandelen met b.v. sterilon. Ontsmetten met azijn is ook mogelijk
houd de plek een paar dagen in de gaten. Er is een kleine kans op een bacteriële infectie. Als de plek rood blijft of er gele korstjes ontstaan ga dan naar de huisarts
behandel de plek met speciale middelen. In de apotheek zijn diverse middelen tegen insectensteken en dazenbeten te krijgen
neem een anti-allergietablet zoals bijvoorbeeld gebruikt wordt tegen hooikoorts. Dit vermindert de zwelling en de jeuk!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben ook een jaar geleden door een gebeten in mijn schouder .
Met als gevolg een hele grote ontsteking van mijn gehele schouder .
Nachten van de pijn niet geslapen .
Medicijn tramadol gekregen van de huisarts en die hielp maar een beetje .
Kon mijn schouder helemaal niet meer bewegen door de pijn .
Toen met spoed naar het ziekenhuis en daar met spoed geopereerd .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben verleden jaar ook in mijn arm gebeten door een daas. De rode plek duurde 2 weken maar het is helemaal goed gekomen.

Antwoorden (1)

Tijdens het bijten snijdt de daas de huid als het ware open. Dit kan een kleine, maar vervelende en pijnlijke verwonding veroorzaken. Bovendien is er een niet gering risico dat door de beet een plaatselijke bacteriële infectie van de huid ontstaat, omdat de daas bacteriën van de huid van de ene prooi naar de beetwond in de huid van het volgende slachtoffer kan overbrengen.

Wanneer in de dagen na de beet een rood gebied rond de bijtplaats ontstaat of wanneer er gele korstjes rond de wond ontstaan, dan kan er sprake zijn van een bacteriële infectie. Ga dan naar je huisarts. Anders treden koortsachtige toestanden op.

De bacteriële infectie is goed te verhelpen door middel van ontstekingsremmers en antibiotica. Zou je er niets tegen doen, dan loop je het risico op sepsis (dat is bloedvergiftiging). Wanneer die ernstig is kunnen je vitale organen in gevaar komen, en zul je in het ziekenhuis moeten worden opgenomen. Daar worden dan alsnog antibiotica toegediend, en soms kan zelfs een operatie nodig zijn om de ontstekingshaard te verwijderen. Want als die ontsteking na het week nog niet is genezen zou het wel eens fataal kunnen aflopen...

Toegevoegd na 8 minuten:
Vaak wordt aangeraden om azijn, ammoniak of ontsmettingsmiddelen op de plaats van de beet of steek aan te brengen. Deze middeltjes hebben echter vooral een psychologisch effect, maar bieden geen enkele bescherming tegen de reactie.

Ook allerlei zalfjes die soms worden aangeraden, bieden geen enkele bescherming tegen een dergelijke reactie. Ze kunnen eventueel wel de pijn of de jeuk verzachten.

(Bij mij heeft bijvoorbeeld Azaron nooit iets uitgehaald. Daarentegen helpt het mij wél om het homeopathische 'Ledum palustre' te slikken. De volgende dag is de zwelling dan verdwenen, in plaats van mij nog minstens een week lang last te bezorgen!).
Amadea