wanneer spreekt men van abnormaal haarverlies?

Wat is de gemiddelde hoeveelheid haarverlies per dag? welke factoren kunnen de oorzaak zijn van haarverlies?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Erna55
7 jaar geleden
Kijk hier maar eens : https://www.salusi.nl/haarverlies-bij-vrouwen-wat-is-normaal/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Xxx
Ritsuka
7 jaar geleden
Als je je echt zorgen maakt, kun je het beste naar de huisarts.
Zorgen voor genoeg en gevarieerd eten, voldoende slapen, voldoende bewegen, en niet te veel stress kan ook een positieve invloed hebben (op je algehele gezondheid trouwens).

Antwoorden (1)

Iedereen verlies ongeveer 50-100 haren per dag, dat is volkomen normaal. Je zou kunnen zeggen dat er sprake is van 'abnormaal haarverlies' als je er meer dan dat verliest, maar belangrijker is dat er bij abnormaal haarverlies kale plekken of een dunnere haarbos ontstaat.

Er bestaan een heleboel redenen waarom mensen haren kunnen gaan verliezen.
Bij alopecia androgenetica bijvoorbeeld valt het haar uit door een relatief hoge spiegel van het testosteron. Dit is het type haaruitval dat je bij veel mannen ziet; de typisch inhammen die kaalheid bovenop geven maar waarbij aan de zijkanten het haar juist relatief lang gespaard blijft. Bij vrouwen kan dit met name na de overgang ook een rol gaan spelen; de oorzaak is dan hetzelfde.
Bij alopecia areata ontstaan er op verschillende plekken op het hoofd ronde of ovale kale plekken. Vaak is dit het gevolg van een autoimmuunziekte, waarbij de afweer van het lichaam zich (foutief) richt tegen de haarwortels.
Bij telogeen haarverlies is er om wat voor reden dan ook een verstoring opgetreden is de groeicyclus van de haren.
Bij een acuut telogeen haarverlies kan je dan denken aan bijvoorbeeld de geboorte van een kind (of eigenlijk; het einde van een zwangerschap), een periode van ernstige ziekte of koorts, na een narcose, bloedingen of bij plotseling veel minder eten. Ook haaruitval door stress behoort tot deze categorie, al is nog niet helemaal zeker of stress ook echt haaruitval kan veroorzaken.
Een chronisch telogeen haarverlies wordt meestal veroorzaakt door bijvoorbeeld schildklierproblemen, bloedarmoede, medicatie (chemo!), of ziekten van alvleesklier, lever of nieren.

Bij huidziekten die zich op de hoofdhuid afspelen kunnen de haren soms ook afbreken, zoals bijvoorbeeld bij een schimmelinfectie. Dit is geen 'echte' haaruitval maar kan er erg veel op lijken.

Bij veel mensen wordt er helemaal geen duidelijke oorzaak van haarverlies gevonden.

Dus: nogal wat verschillende mogelijkheden. Welke op jou van toepassing is/ zijn kan ik niet zeggen, daarvoor heb ik te weinig informatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb ooit geleerd dat 100 tot 150 haren per dag verliezen normaal is, maar dat er pas echt gesproken wordt van abnormaal haarverlies als er dunne plekken met haar of kale plekken ontstaan op de hoofdhuid, bijna hetzelfde als wat jij zegt dus, daarom is dit antwoord zeker een plus waard.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik zit momenteel terug in een herval periode. ( veel stress, angst,...) ik ben in mei naar een dermatologe hier geweest en zij heeft een haaronderzoek gedaan. Daaruit bleek dat ik een haarwortelontsteking heb. Omdat ik meer haar verlies dan wat ik normaal zou verliezen had ik haar een paar keer opgebeld, omdat ik me bleef zorgen maken. Ze heeft een tweede haaronderzoek gedaan en zei dat het nog steeds hetzelfde was en men stress er ook geen goed aan doet. Ik kan bijvoorbeeld men haren 4 dagen niet gewassen/gekamd hebben en zit ik tegen de 200. Dit is schrikken, aangezien ik voordien nooit zoveel haar verloor en dan kon ik een week men haar niet hebben gewassen.. Dus wat ik dan verlies is niet echt 'abnormaal' aan de hand van wat ik hier lees. Bedankt. Xxx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vergeten zeggen : men haar voelt de laatste week ook dunner aan, maar weet niet of het aan het haarverlies te wijten valt. X
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@crea: ik heb altijd 50-100 geleerd; heb het net voor de zekerheid even nagezocht en vind inderdaad alleen gemiddeld 50-100. Nu is 50-100 of 100-150 wat mij betreft lood om oud ijzer; bij een echt abnormale haaruitval ligt het aantal verloren haren ver boven de 150. Uiteindelijk maakt het natuurlijk ook uit hoeveel haren er steeds bijgroeien, ook dat aantal wisselt tussen personen. Vandaar dat het ontstaan van kale plekken of een dunnere haarbos in mijn ogen belangrijkere criteria zijn. @dreamsdolive: hoe abnormaal jouw haarverlies is kan ik niet zeggen, daarvoor zou je alle haren moeten tellen of ik zou je hoofd moeten onderzoeken. Als je haarbos echt dunner wordt (dat kan wel eens erger lijken dan objectief het geval is) dan is er dus wel sprake van verhoogd haaruitval; de 200 die je noemt is nauwelijks verhoogd dus daar zal niet snel dunner haar van krijgen.
Wat de reden is kan ik ook niet met zekerheid zeggen. In mijn ogen (en volgens mij vele andere huisartsen met mij) is stress wel een duidelijke factor; al is dat in onderzoek dus nooit echt hard aangetoond. Als dat inderdaad de oorzaak is dan mag je verwachten dat het haar na verloop van tijd ook weer teruggroeit, al kan dat wel een paar maanden op zich laten wachten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@flipjeboot, ik overschrijd nooit het aantal haren dat je per dag mag verliezen. Alleen na een aantal dagen dat ik ze tel en dan dicht tegen de 200 zit. Ik heb het vorige week ook veel gekamd en denk ik 4 x gewassen met anti roos shampoo. Misschien daarmee. ( heb ook ocd en kan daardoor dingen niet loslaten. Heb hiernet 2 u geslapen door al die piekergedachten) Bedankt voor je antwoord! Xxx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja, dan denk ik eigenlijk dat het haarverlies niet je grootste probleem is. Het piekeren en de stress lijkt me dan een belangrijker probleem. Goede kans dat het haarverlies dan ook opklaart.
Nu kan ik natuurlijk zeggen dat je het allemaal gewoon los moet laten, maar dat weet je ongetwijfeld zelf ook wel; bovendien is dat makkelijker gezegd dan gedaan, zeker voor iemand met OCD. Heb je hier al hulp voor, bijvoorbeeld via een psycholoog of psychiater?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@flipjeboot. Bedankt voor je reactie. vanavond start ik mijn eerste gesprek via skype met amerikaanse psychiater. De dokter komt straks ook langs omdat mijn OCD onuithoudbaar is. Het loslaten is inderdaad de key, maar lukt helemaal niet. Vandaar dat ik ook veel slaap. Ik was gister nog aan t opzoeken omdat ik ook steeds kortere en flirterdunne haren verlies en vond dan op internet dat het verliezen van kortere haren ook kan duiden op alopecia.Word dan meteen knetter.. :(
Bedankt voor de steun!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Graag gedaan hoor, en heel veel sterkte!