Is een vaginale schimmelinfectie zonder afscheiding mogelijk?

Ik heb sinds een week last van jeuk en een branderig gevoel, maar geen afscheiding! Eerst was de vaginaingang ook opgezwollen maar dat is hij nu niet meer. De jeuk is nu bijna weg maar de ingang van de vagina blijft te nauw voor seks. Is dit een gevolgt van een mogelijke schimmelinfectie of toch iets anders?
En kan het wel een vaginaleschimmelinfectie zijn als ik geen afscheiding heb want aan de symtomen voldoet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
15.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga naar een dokter, hij weet beter raad dan het internet.

Antwoorden (1)

Ja dat is zeker wel mogelijk. In het meest typische geval is erbij een schimmelinfectie veel jeuk en wit-brokkelige afscheiding, maar in de praktijk is het vaak veel minder typisch dan dat.
Vooral de zwelling (waardoor de ingang nauwer is geworden) en de jeuk passen goed bij een infectie in de vagina. Of dat ook echt om een schimmel gaat kan ik via GV natuurlijk niet beoordelen; er zijn andere infecties die ook dit soort klachten kunnen geven.

Overigens kan een schimmel ook aan de buitenkant van het genitaal voorkomen; dan zit de schimmel zeg maar bij je schaamlippen en niet van binnen. Dat kan ook veel jeuk, branderigheid en zwelling geven, maar dit geeft meestal geen afscheiding.

Dus: ja het kan, maar dat betekent niet dat het ook meteen zeker een schimmel is.
Als de jeuk al afneemt dan kan je natuurlijk nog afwachten om te zien of de andere klachten niet ook vanzelf minder worden. Als die klachten niet verbeteren of als je een zekerdere diagnose zou willen dan moet je toch echt naar je huisarts.