Krijg je alles vergoed nadat je je eigen risico helemaal hebt opgemaakt?

Als je bijv een bedrag van 220 euro aan medische kosten volledig zelf hebt betaald, krijg je dan de rest aan medische kosten wel gewoon vergoed? of zijn er weer uitzonderingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Dan zijn er nog uitzonderingen. Sommige medische hulpmiddelen worden niet meer vergoed, sommige medicijnen ook niet, een geestelijke gezondheidszorg kent ook weer een eigen bijdrage. Ook bepaalde ingrepen worden niet meer vergoed, bv ooglidcorrectie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt alle verdere kosten vergoed MITS ze in het basispakket of in jouw eventuele aanvullende pakket genoemd staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld fysiotherapie kent een maximaal aantal behandelingen of bij geneesmiddelen kan zijn dat een deel zelf betaald moet worden op grond van het
Geneesmiddelenvergoedingssysteem.

Wat je in eventuele aanvullende verzekeringen hebt zitten krijg je al helemaal vergoed, omdat het eigen risico alleen voor het basispakket geldt. Uitzonderingen zijn zaken uit de aanvullende verzekeringen die zowiezo niet helemaal vergoed worden. Zo worden een sommige tandarts verrichtingen vergoed tot een maximaal bedrag en moet je alles wat het meer kost zelf betalen of worden ze maar voor een bepaald percentage vergoed.

Op de websites van de verzekeraars kun je vinden wat voor het basispakken en aanvullende verzekeringen van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland geldt een verplichte basis zorgverzekering waarvan de dekking door de overheid wordt samengesteld. Deze basisverzekering is voor iedereen gelijk en geeft een basisdekking voor geneeskundige zorg. Echter, in de basisverzekering zijn lang niet alle vormen van zorg opgenomen. Veel mensen kiezen er dan ook voor om een aanvullende zorgverzekering af te sluiten. Omdat de verzekeraars - in tegenstelling tot bij de basisverzekering - bij deze aanvullende verzekering vrij zijn om de dekking zelf te bepalen, heeft u de keuze uit een heel groot aantal opties. Afhankelijk van uw actuele zorgbehoefte en de risico's voor de toekost, kunt u zelf bepalen welke aanvullingen u wenst. Om u een beeld te geven, geven we hier een lijst van (extra) dekkingen die aangeboden worden:
alternatieve geneeswijzen
anticonceptie
brillen en contactlenzen
medische hulp in het buitenland
fysiotherapie
geneesmiddelen
huisarts en ziekenhuis
psychologische hulp
tandheelkundige hulp
zwangerschap en bevalling
Veel zorgverzekeraars bieden verschillende aanvullende verzekeringspakketten aan. Hierbij wordt vaak onderscheid aangebracht in doelgroep (aanvullende verzekering speciaal voor studenten of 55+ ers) of uitgebreidheid van de aanvullende dekking.

Ondanks bovenstaande weet ik uit eigen ervaring dat er nog steeds bepaalde dingen zijn die je zelf moet betalen zoals bv bepaalde medicatie,artsen weten ook niet altijd wat wel of niet vergoed wordt daarom is het verstandig om altijd bij de apotheek te vragen of ze dezelfde medicatie onder een ander merknaam hebben zodat het wel vergoed wordt,is niet altijd mogelijk maar vaak wel.
Er zijn nog veel meer uitzonderingen maar die kan ik niet allemaal opnoemen(zie bron)

Kijk in ieder geval heel goed na wat voor verzekering je hebt en bij wie want ook dat kan heel veel verschil uitmaken ook wat betreft de kosten!
Bij de bron kun je zien welke verzekeringen er allemaal zijn en je kunt er nog veel meer informatie vinden!

Wat ook nog belangrijk is,als je van verzekering wilt veranderen,dat je dit maar eenmaal per jaar kunt doen. Je moet dan deze opzeggen voor 1 januari en er voor zorgen dat je uiterlijk voor 1 februari een nieuwe verzekering hebt afgesloten. Deze geldt dan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari. Daarmee voorkom je een boete.

Het is wel een heel lang antwoord geworden maar ik wilde je zo duidelijk mogelijk informeren!
Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het eigen risico geldt voor het basispakket, en alles wat valt onder de polisvoorwaarden van het basispakket, krijg je vergoed nadat het eigen risico is betaald. Zorg die niet in het basispakket zit krijg je niet vergoed. En er geldt een eigen bijdrage voor bijvoorbeeld orthopedische schoenen, voor psychologische zorg, voor zittend ziekenvervoer, bepaalde medicatie, chronische fysiotherapie, kraamzorg en hoortoestellen. En vanaf volgend jaar gaat er ook een eigen bijdrage gelden per opnamedag in het ziekenhuis (zgn. 'liggeld'.)

En natuurlijk zit niet alle zorg in het basispakket, zodat veel mensen zich aanvullend verzekeren. Zo valt fysiotherapie voor niet-chronische aandoeningen niet meer in het basispakket, en vallen ook mondzorg voor 18+, dietetiek, cosmetische chirurgie (minus wat uitzonderingen), bepaalde therapieën, alternatieve geneeswijzen, zelfzorggeneesmiddelen, anticonceptie (het overgrote deel) daarbuiten. Voor veel van die vormen van zorg kun je wel een aanvullende verzekering afsluiten, en voor de aanvullende verzekering geldt géén eigen risico. Ook vergoeden veel zorgverzekeraars vanuit die aanvullende pakketten weer eigen bijdrages die gelden voor zorg vanuit het basispakket: ik krijg bijvoorbeeld mijn eigen bijdrage voor orthopedische schoenen, zittend ziekenvervoer en medicatie die binnen het GVS-systeem valt alsnog vergoed via het aanvullende pakket, en sommige zorgverzekeraars vergoeden ook de eigen bijdrage voor eerstelijns psychologische zorg of voor andere hulpmiddelen op die manier. Het wettelijk eigen risico wordt NIET door aanvullende verzekeringen vergoed, en waarschijnlijk mag dit ook niet: het heet niet voor niets het wettelijk eigen risico, wat toch net weer anders werkt dan een eigen bijdrage.

Voor ziekenhuiszorg, dus specialistenzorg, medisch noodzakelijke operaties, de meeste medicatie en ook veruit de meeste hulpmiddelen vanuit het basispakket geldt trouwens géén eigen bijdrage. Dus in veel gevallen geldt voor mensen inderdaad dat ze na het wettelijk eigen risico weinig bijkomende kosten meer hebben aan zorg. Uitzondering hierop is vooral de psychologische zorg, die om de één of andere reden door onze overheid in een aparte categorie lijkt te vallen dan andere tweedelijnszorg. En mensen met diverse chronische aandoeningen die veel gebruik moeten maken van hulpmiddelen of die medicatie gebruiken die niet volledig vergoed wordt, maken ook aanzienlijk meer kosten dan alleen het wettelijk eigen risico.