Hoe kan het dat ik met lenzen een leesbril nodig heb en zonder lenzen niet?

Ik heb links -2.25 en rechts -1.75 waarvoor ik lenzen draag. het bevalt goed maar met lezen en handwerken heb ik een leesbril nodig van +1.5 terwijl ik zonder lenzen nog heel goed kan lezen en handwerken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
12.3K

Antwoorden (3)

Dat kun je vrij simpel optellen.
Lens plus leesbril links: -2.25 + 1.5 = -0.75
Lens plus leesbril rechts: -1.75 + 1.5 = -0.25
Dat benadert de situatie zonder lens en zonder bril vrij aardig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zonder lens en zonder bril is het namelijk 0.0 en 0.0
10 jaar geleden
Je eigen ooglens is flexibel, die kun je boller of platter maken door de spiertjes er omheen. Dat doe je dus als je kijkt en afwisselt tussen ver en dichtbij. Als je zonder lenzen handwerkt zijn jouw oogspieren nog sterk genoeg om je oog lenzen zo in te stellen dat je het goed ziet. Jouw inzetlenzen zijn echter niet flexibel, die blijven hun sterkte houden. En dan kunnen je oogspieren nog zo hun best doen, in combinatie met die lenzen wordt het niet beter.
10 jaar geleden
Jou ogen zijn als te ware te 'sterk' dit moet afgezwakt worden met een -sterkte.

Eventjes globaal in theorie uitgelegd. Een ideaal oog heeft een sterkte van +60 in het oog dan valt elk beeld precies op het netvlies voor het veraf kijken. Jou ogen zijn dus te sterk dat wil zeggen dat je rechts een oogsterkte hebt van +61,75 en links +62,25. Hierdoor valt een afbeelding vóór je netvlies. Om weer op die +60 uit te komen moet je dus een bril of lenzen dragen met rechts -1,75 en links -2.25.
Als je iets wil lezen dan kijk je met je ogen naar binnen hierdoor word je oog wat boller waardoor je dus nog meer + creëert in het oog voor het lezen moet het oog ongeveer +62,5 zijn. Naarmate je ouder word grof gezegd vanaf u 40e dan gaat dat niet meer zo soepel en komt het oog niet zelf meer op die +62,5 en heeft u hulp nodig van een leesbril.

Nu in uw geval zonder de lenzen in zijn uw ogen dus al sterker. Een mooie sterkte dus om mee te kunnen lezen maar niet voor veraf. Op het moment dat u de lenzen in doet brengt u uw sterkte weer op die +60 waardoor u dus wel voor veraf scherp kunt zien maar het lezen weer moeilijker gaat omdat het oog zelf weer die +2,5 weer moet accommoderen. Nu zal die dat zelf wel een beetje kunnen doen maar niet volledig en als hulpmiddel heeft u dan een leesbril nodig.

Uiteraard is dit even heel globaal uitgelegd en gaat het veel dieper, maar hoop dat het zo een beetje duidelijk is.