Kan ik voller worden door eten zonder dat het effect heeft op mijn acne?

Kan ik door een bepaald eetpatroon voller worden, want ik ben vrij slank, zonder dat het mijn acne verergerd. Als ik bijvoorbeel meer suiker eet word ik natuurlijk dikker maar verergert mijn acne ook. Zijn er ook voedingsstoffen die acne niet verergeren maar iemand wel iets voller maken. Ik wil btw ook niet erg ongezond gaan eten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Lees nog eens de reacties op je suiker/acne vraag van 2 maanden geleden.
Ritsuka
7 jaar geleden
ga anders naar een dietist voor een goed eetschema om aan te komen. Je huisarts kan je doorverwijzen, dan krijg je het (gedeeltelijk) vergoed via de verzekering.
Amadea
7 jaar geleden
Vraagsteller ziet suiker kennelijk als synoniem voor koolhydraten. Ik ben zelf van mening dat vet de veroorzaker is van acne. Dus geen volle melk maar juist magere melk drinken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voeding heeft geen enkele invloed op het ontstaan van acne; het is een erg hardnekkig fabeltje.
Alle verhalen daarover verspreid over het internet, en dus ook de verhalen bij deze vraag, zijn simpelweg niet waar. Je zou bij wijze van spreken elke dag een kilo suiker kunnen eten of elke dag alleen maar snackbarvoer, zonder een verandering (in positieve of negatieve zin) te verwachten.
Nou zou dat natuurlijk niet stroken met je laatste zin. Eet gewoon wat meer van je gebruikelijke eten en je zal langzaam aan wat voller worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@flipjeboot:
Raar dan dat ik door een gewijzigd voedingspatroon nauwelijks nog last van acne/pukkels heb.
Daarnaast kan ik door bepaalde dingen wel te eten puistjes laten ontstaan. O.a. varkensvlees en goedkope chocolade doen het "goed" bij mij. http://www.nrc.nl/next/2015/09/11/van-suiker-kun-je-puistjes-krijgen-1532702
Wetenschappelijk gezien krijg je bij minder suiker minder acne.
Maar het is zeer lastig om aan te tonen dat het echt de suiker is. Want om bij minder suiker dezelfde hoeveelheid calorieën te eten zal je iets anders moeten eten en dat heeft ook weer invloed en daardoor wordt het lastig en duur om zon onderzoek goed te doen. (en dat is dus nog niet gebeurt) Het omega-6 : omega-3 vetzuren idee is veel interessanter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd:
"Raar dan dat ik door een gewijzigd voedingspatroon nauwelijks nog last van acne/pukkels heb.
Daarnaast kan ik door bepaalde dingen wel te eten puistjes laten ontstaan. O.a. varkensvlees en goedkope chocolade doen het "goed" bij mij." Varkensvlees en chocolade zijn inderdaad bekende 'boosdoeners.' Van chocolade heb ik wel eens een klein onderzoekje gelezen waarbij mensen die wel chocolade aten en mensen die dat niet deden hun eigen acne lieten beoordelen. De mensen die chocolade aten beoordeelden hun eigen acne als erger dan bij de mensen die het niet aten. Er waren ook groepen van mensen die dachten geen chocolade te eten maar dat wél deden en een groep van mensen die dachten wel chocolade te eten maar dat níét echt deden. Bij hen beoordeelden de mensen die de chocolade niet aten (maar dat dus wel dachten) hun acne juist als erger.
Conclusie: zo'n beoordeling van je eigen acne is notoir onbetrouwbaar.
Maar zelfs al is het reëel dan nog ben jij één persoon en dat zegt dus niets over de rest van de bevolking. Wees blij dat je dat geluk hebt, maar een regel is het daarmee nog niet. Dan even je bron: om te beginnen sla je schijnbaar het oordeel van een foodblogger (die een aantal keren uitspraken heeft gedaan waar redacties later weer afstand van hebben moeten doen!) boven het oordeel van een arts die zich baseert op de laatste richtlijnen.
Maar goed, het stuk is ook weer kritisch over mevr Kroes. Eigenlijk vraag ik me af of je je eigen bron wel gelezen hebt. De conclusie luidt immers:
"De uitspraak ‘van suiker kun je puistjes krijgen’ beoordelen we daarom als ongefundeerd."
Dat bevestigt eerder mijn bewering dan die van jou. Voor de volledigheid dan nog even wat de NHG-standaard, dus de consensus onder (huis)artsen in samenspraak met dermatologen, erover te zeggen heeft:
"Slechte hygiëne, voeding, zweten en stress houden geen verband met acne."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Typische manier om alles wat niet wetenschappelijk is als onbetrouwbaar weg te zetten.
In mijn geval is het het verschil tussen geen enkele witte kop en minimaal een stuk of 5. En daarna niet de wetenschappelijke conclusie te kiezen "Of je mínder acne krijgt van mínder suiker kan wetenschappelijk net worden aangetoond"
Maar degene die je goed uitkomt. Ik zal het anders proberen:
Wat is regulier wel de oorzaak?
Hormonen?
En hormonen zijn zeer sterk door o.a. voeding te beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij acne kan insulineresistentie spelen, wat verergerd wordt door suiker dus beter gezond eten. Weet niet hoe je zou moeten aankomen.
Wat mij vroeger hielp tegen acne is biergist.
Wat dunnen mensen soms doen is bergen boterhammen eten maar beter zorgen voor genoeg eiwit en voeding die niet alleen vult maar ook voedt.

Antwoorden (2)

Je hoeft niet ongezond te eten om 'voller' te worden. Gewoon méér eten. Niet een aardappel maar 2 , niet een lepel pasta maar 2.

Drink je melk? neem dan tijdelijk volle ipv halfvolle. Maar let wel op, je kunt ook echt te veel, te vet gaan eten.
Wat wel een goede vervanger is voor al die halvarines op brood is boter 'roomboter' op je boterham. Jarenlang is beweerd dat het slecht zou zijn, ongezond... nou dat is dus niet zo. Trouwens eet je kaas? neem dan voorlopig 48% ipv 20%. Is ook smakelijker het heeft een vollere smaak.

Vergeet niet dat je zeker ook je groenten moet eten en niet minder maar minstens genoeg en liever meer.
Wees niet ongeduldig.
Sporten , bewegen helpt ook, je krijgt een strakker lichaam , geen vet , maar spieren.

In verband met acné is het ook verstandig om niet allerlei smeersels op je wangen te smeren. Ook , niet alle zeep is even goed voor een gevoelige huid. Veel buitenlucht voor je huid is ook goed en sporten natuurlijk.

Doe je best! succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zorg ervoor dat je niet teveel en de juiste koolhydraten binnenkrijgt. Zorg ook dat je de juiste vetten binnenkrijgt...vermijd zoveel mogelijk de verzadigde vetten,die zorgen vooral voor veel talgproductie en dus veel puistjes/pukkeltjes. Varkensvlees zit bijv. vol met verzadigde vetten en die moet je juist niet hebben.
Gezonde vetten zitten o.a. in noten, vette vis, olijfolie, roomboter.

Ongezonde snelle koolhydraten worden direct omgezet in suikers. Je lichaam moet dan hard werken om je bloed weer schoon te maken. Dit resulteert erin dat de lever en nieren harder moeten werken. Eet je die snelle koolhydraten tientallen jaren lang als vast voedingspatroon, kunnen je nieren uitgeput raken en loop je een groot risico op suikerziekte. Ook hierdoor wordt veel meer talg aangemaakt dan normaal, die bovendien slecht van kwaliteit is.
Snelle koolhydraten zitten in wit bloem/meel, koekjes, snoepgoed, frisdrank, hamburgers en dit soort vette snacks, gebak, toegevoegde suikers en geraffineerde/ voorverwerkte producten als witte rijst of niet volkoren pasta. Ook met vla, vruchten-/vanilleyoghurt e.d. toetjes krijg je veel ongezonde suikers binnen.

Het beste vervang je die door trage koolhydraten, die je darmen laten werken en beter verzadigen. De spijsvertering doet er dan veel langer over omdat er vezels bij zitten.
Betere koolhydraten zitten in verse groenten, volkoren producten, peulvruchten, gevogelte, vis en in iets mindere mate fruit.

Wen je in elk geval aan gezonde producten te eten en sla geen maaltijden of tussendoortjes over. Ik neem aan dat je nog een puber bent (vanwege de acne)en dan ben je nog volop in de groei. Als jouw hormonen in balans zijn en je niet meer in de lengte groeit en minder stress hebt, zal je vanzelf ook voller worden maar wel op een gezonde manier.
amc
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
roomboter is toch ook verzadigd vet?
amc
7 jaar geleden
Ja, maar heeft ook veel gezonde stoffen, waaronder veel vitamine A dat gezond is voor het hele lichaam maar met name voor de bijnier en schildklieren. Er zit ook veel vit.D, E en K in. Vit. D zit maar in weinig plantaardige voeding en is belangrijk voor de opname van calcium. Het is een natuurproduct en bevat de vetten die ook in melk zitten. Deze melk is door moeder natuur gemaakt om aan jonge dieren te geven en zij zal er dan toch geen slechte stoffen in hebben gedaan?
Omdat roomboter ook laurinezuur bevat, weer je schimmels, bacteriën en diverse virussen, deze stof is daar heel effectief tegen. Ook het natuurlijke linolzuur dat erin zit is natuurlijk beter dan de kunstmatig toegevoegde aan kunstboter (margarine) en daarom kan je beter voor roomboter kiezen. Verzadigde vetten zijn niet ongezond, het lichaam maakt het immers zelf ook aan, maar het is beter om er niet teveel van te nemen, omdat teveel niet goed is voor de bloedvaten (cholesterol).