Wat is een goede vervanging voor lenzenvloeistof?

Dit is dan bedoelt als noodoplossing voor wanneer je het niet bij je hebt, niet als volwaardige vervanging.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.9K

Antwoorden (8)

Gewoon kraanwater voldoet voor 1 nachtje.. Heb het vaak zo gedaan, nooit problemen gehad..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kraanwater met een snufje zout en een druppel azijn. Dat is het recept! Werkt al jaren voor mij, ik koop al jaren geen dure lenzenvloeistof..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
opticien heeft mij dat afgeraden van dat azijn. ik heb geen uitleg gevraagd, maar had te maken met slecht voor je ogen.
kraanwater op huiskamer tempratuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spuug.
Deed ik altijd, gewoon de lens even op de tong.
Nooit problemen mee gehad.
Is wel lang geleden, dus dat was een ouderwetse harde lens.
Of dat nog kan met de moderne lenzen zou ik niet durven garanderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar is dan niet zo handig/makkelijk om in te bewaren ;) Wel om in te doen inderdaad :P
De lens in je mond op het puntje van je tong leggen, dat is de beste plek, en je raakt hem niet zo snel kwijt.
Je lenzen mogen absoluut nooit in aanraking met water komen. Je krijgt er rooie ogen van, en zeer grote kans op infecties en ontstekingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan het beste je lenzen inhouden als je geen vloeistof bij je heb en de volgende dag als nog in de lenzen vloeistof doen of anders als je wakker word je lenzen 1 voor 1 uit doen ff 5 á 10 in een frisse mond houden en dan weer in doen. Wat je ook nooit moet doen is je lenzen in bakje doen met kraanwater want dat is het slechtste wat je ooit kan doen want in kraanwater zit kalk en dat is een funest voor je ogen en dan kunnen je ogen ontsteken en ook geen kraanwater gebruiken met zout toevoeging, want in lenzen vloeistof is een ander soort zout. Het beste is om ze in te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruikte thuis vroeger altijd kraanwater, in het midden van het land, met nauwelijks kalk in het water ging dit prima. Ik had harde lenzen overigens.
Ik kreeg juist oogontsteking van de vloeistoffen.
In het buitenland water uit een flesje. Nooit problemen mee gehad eigenlijk.
Nu heb ik weleens (zachte) daglenzen in, met die vloeistof heb ik geen problemen met mijn ogen meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks alle antwoorden zie ik mijn voorstel er niet bij, dus bij deze:
gedemineraliseerd of gedestilleerd water (wordt ook gebruikt voor strijkijzer en accu's bij te vullen)
Daar los je je 9 gram keukenzout (JOZO) PER liter water in op alsmede ongeveer 10 druppels vers citroensap en 10 druppels sterilon
Voor kleinere hoeveelheid deze verhouding aanhouden.
Bewaren buiten zonlicht in een brandschoon flesje van glas of kunststof (PP, PE).