Wat zijn deze rode puntjes op mijn huid?

Ik ben naar de huisarts geweest voor mijn netelroos (zie vorige vragen) en hij heeft mij 180mg fexofenadine gegeven.
Ik gebruik het nu 3 dagen en wanneer er weer een netelroos aanval komt, komen er geen kleine bultjes (galbulten) maar van die rode puntjes die ook echt rond mijn hele lichaam zitten het is net zo pijnlijk als de galbulten die ervoor kwamen maar ik merk wel dat het niet meer zo vaak gebeurd als eerst maar als het gebeurt is het net zo erg vind ik, de huisarts zei dat ik het ongeveer 2 weken moest innemen maar ik ben niet tevreden met dit medicijn Kan iemand mij uitleggen wat die rode puntjes zijn en wat ik verder moet doen

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.5K
Erna55
7 jaar geleden
Je medicijn werkt optimaal na 2 weken, heeft de arts gezegd.
Je bent na 3 dagen niet tevreden.
Ik denk dat je te ongeduldig bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Fexofenadine kan een overgevoeligheidsreactie veroorzaken, neem even contact op met de weekendarts, om te vragen of dit mogelijk het geval is. Als de oorzaak daar ligt, krijg je waarschijnlijk ook een ander geneesmiddel voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hiervoor nam ik loratadine en dat gaf bijna hetzelfde effect als dit, de huisarts zei dat het niet sterk genoeg was dus dan neem ik aan dat dit ook niet genoeg zal zijn om mijn symptonen te stoppen?
loratadine nam ik 1 week toen ik fexofenadine kreeg van de huisarts

Het beste antwoord

Dit zijn nog steeds urticaria (=galbulten = netelroos), ze zijn nu kleiner door het gebruik van de fexofenadine.
Zoals je huisarts al heeft aangegeven moet je de fexofenadine eerst een paar weken gebruiken voordat je kan concluderen dat het niet werkt; dat het wel werkt kan je natuurlijk al wel eerder concluderen als de galbulten eerder weg zijn en blijven.
Je bent al een keer geswitcht van antihistaminicum; nog een switch zal je klachten echt niet eerder weg doen trekken. Wat dat betreft zal je dus eigenlijk nog moeten wachten; als ze nu al wel kleiner zijn dan is het redelijk te verwachten dat ze na een week of twee weg zullen zijn.

Als je veel last van de jeuk/ branderigheid hebt dan zijn er een paar opties. Ten eerste zou je koelzalf kunnen kopen. Dit is zonder recept te krijgen en kan de jeuk vaak genoeg onderdrukken om het allemaal goed dragelijk te maken. Je kan dat in principe zo vaak smeren als je zelf nodig vindt.
Buiten koelen met koelzalf kan je natuurlijk ook proberen te koelen met ijs/ coldpackes/ oid.

Als dat onvoldoende werkt zou je kunnen overwegen om een creme met corticosteroiden te smeren. Zeker de hogere klasses zijn erg effectief in het onderdrukken van jeuk, maar je kan er maar beperkte delen van je lichaam mee behandelen. Hiervoor heb je een recept nodig van je huisarts.

Eventueel zou je natuurlijk ook met je huisarts kunnen overleggen of een stootkuurtje prednison een optie zou zijn. 1x per dag 10mg is meestal voldoende om jeukklachten snel weg te laten gaan, het werkt ook sterk tegen de galbulten zelf. Prednison is hiervoor echter zeker niet de eerste keus en niet iedere huisarts zal dit willen doen. Prednison is ook niet een medicijn dat zomaar aan iedereen voorgeschreven kan/ mag worden; ik heb te weinig informatie om te kunnen zeggen of het voor jou veilig zou zijn. Of je huisarts het voor zal schrijven laat ik dan ook aan zijn/ haar beoordeling.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Maar dit is allemaal het verhelpen van de klachten. Zou het niet beter zijn om ze te voorkómen? Ik kreeg als kind galbulten van chocolade en aardbeien (maar ben daar gelukkig overheen gegroeid) en krijg ze ook nu nog altijd van varkensvlees. Simpele oplossing: die etenswaren schrappen uit je menu. Dus geen galbulten en geen medicijnen meer nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, natuurlijk, maar dat kon wel eens lastig zijn. Soms worden ze inderdaad veroorzaakt door een overgevoeligheid voor een of ander voedingsmiddel; dat zou dan vermeden kunnen worden.
Probleem is dat het specifieke voedingsmiddel bij onderzoek maar zelden gevonden wordt. Zelfs al is zo'n test positief, dan nog is de kans dat die fout-positief is groter dan de kans dat die terecht positief is. De meeste mensen krijgen urticaria echter niet van voeding, maar van meer aspecifieke prikkels als warmte, kou, psychische stress, zonlicht. Dat soort prikkels zijn niet te vermijden. Juist daarom worden dat soort tests afgeraden.
Overigens kan er door de medicatie nu überhaupt niet getest worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Flipjeboot heeft gelijk, het komt niet door voeding maar van andere soorte factoren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een zalfje gebruiken lijkt mij niet praktisch want meestal zit mijn hele buik, rug en armen onder die bultjes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben wakkker geworden (door de urticaria)
Qwa grote van de bultjes is het kleiner geworde en nog meer rood.
Maar met de pijn en steek/brandgevoel nog ongeveer hetzelfde ik heb net mijn armen in koud water moeten doen
Zal ik toch maar naar de huisarst gaan en vragen voor een andere medicijn?