Ja, er kan zoveel gewenning optreden dat de medicijnen niet meer werken. De oplossing is dan niet om te grijpen naar een hogere dosering, maar hooikoortsmedicatie met een andere werkzame stof uit te proberen.

De hooikoortspilletjes die je in de drogist kunt kopen, bevatten meestal loratadine (bijvoorbeeld Allerfre, maar ook het eigen merk van het Kruidvat) of cetirizinehydrochlorine (bijvoorbeeld Prevalin). Dit zijn beide medicijnen waar je niet suffig van wordt zoals van sommige hooikoortsmedicijnen.

Als de pilletjes die je meestal gebruikt niet meer werken, kun je kijken of overstappen op de andere werkzame stof wel werkt. In mijn ervaring valt dit zelfs wel even vol te houden: als je een paar jaar de andere soort hebt gebruikt en merkt dat de werking daarvan ook minder wordt, kun je proberen terug te switchen.

Als je het met geen van beide soorten pilletjes meer redt, ga dan naar de huisarts. Er zijn namelijk ook middelen tegen hooikoorts die niet in de drogist verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan... Je afweersysteem heeft geen oplossing gevonden voor de hooikoorts, maar wel voor de medicatie... Jammer voor jou, maar het laat zien dat je afweersysteem heel adaptief is... Nu nog leren immuun te worden voor de pollen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat gebeurd. Op een gegeven moment zit je aan de zwaarste medicijnen met de hoogste dosering en werkt het nog niet.

Bij hooikoorts kun je de medicijnen beter laten liggen en een paar keer per dag spoelen. Bij mij werkt dat het beste. Daarnaast helpt het als je zuivel een tijdje laat staan en minder vlees gaat eten.