Hoe kan het dat ik altijd wanneer ik op vakantie ben, de eerste dagen weinig tot geen ontlasting heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hm.. Je eet ander brood, waar minder vezels in zitten. Hierdoor 'verstopt' je systeem even. Als je darmen zich hebben aangepast & ze weer vol zijn (Vezels zorgen voor veel restafval) dan komt alles weer 'er uit'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat je lichaam moet wennen aan de veranderde omstandigheden. Vaak andere omgeving,andersoortig voedsel, andere slaaptijden enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de overige antwoorden kan het ook zijn dat je het onprettig vind op een "vreemde" toilet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je lichaam aan een heleboel veranderingen onderhevig is, zoals:
* 12 uur in een vliegtuig met over het algemeen onsmakelijk voedsel.
* Lange autoritten.
* Verandering in klimaat.
* Ander voedsel.
* Ander eetritme
* Meer alcohol
* Ander slaapritme
* Andere indrukken
* etc.

Het is toch al verwonderlijk dat je lichaam zich zo snel aanpast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op vakantie hebben mensen vaak last van obstipatie. Deze verandering in de spijsvertering heeft enkele oorzaken:

■Obstipatie wordt vaak veroorzaakt doordat je dagritme verandert.
■Verandering in keuze producten/eetgewoonten
■In warme landen transpireer je meer en drink je vaak net even te weinig, met harde ontlasting als gevolg
■Vaak ontstaat verstopping al op de heenreis door minder beweging en spanning
■Je gaat onderweg minder vaak naar het toilet dan gewoonlijk, wat obstipatie tot gevolg kan hebben

Lees meer hierover op deze site:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/35549-obstipatie-op-vakantie.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand noemt uitdroging, terwijl dat toch een belangrijke reden is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wijt het altijd aan de reis, de drukte voor en tijdens de reis, de spanning (komen we wel heelhuids aan) en al die dingen meer. Als ik eenmaal ben geland komt alles weer op gang. Tussen de bedrijven door zorg ik voor 'vette' voeding. En dan bedoel ik niet fastfood, maar tomatensla met olijfolie, brood bij de maaltijd gedoopt in olijfolie, et cetera. En heeeeeeel veel water drinken. Geen wijntjes, helaas.