heeft meer vitamine en mineralen dan aanbevole dagelijkse inname een toegevoegde waarde?

Vitamine e werkt als een antioxidant, maar als je dan bijvoorbeeld 2 keer zoveel als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, werkt die dan ook 2 keer zoveel 'anti-oxiderend'? Heeft dat een meerwaarde?
En bijvoorbeeld niacine, als je 200mg neemt, werkt dat dan 2 keer zo goed als 100mg?

Ik weet wel dat sommige voedingsstoffen gewoon weggaan als je ze teveel neemt, maar van bijvoorbeeld anti-oxidanten geld, hoe meer hoe beter, toch?

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarbij geld dat nog meer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er is nog veel onduidelijkheid over antioxidanten en daarom wordt er op dit moment veel onderzoek gedaan naar de werking van deze stoffen. Ook is er nog niet vastgesteld wat de maximale hoeveelheid is voor een optimaal effect. Wanneer je dus gevarieerd eet en voldoende fruit en groeten binnen krijgt, zal je dus genoeg antioxidanten binnen krijgen. Het is dus naar mijn idee niet nodig bewust te kiezen voor producten waar extra antioxidanten aan toegevoegd zijn. Ook een multivitaminen met extra antioxidanten is naar mijn mening niet nodig.

Bronnen:
http://www.optimavita.nl/voeding/antioxidanten/

Nee. Het kan zelfs slécht voor je gezondheid zijn. Sommige overschotten aan vitamines plas je weer uit, maar andere kunnen schade aan je lichaam veroorzaken. Meer dan 2 gram vitamine C per dag kan bijvoorbeeld leiden tot darmklachten of diarree. Ook de vitamines A, D, en E zijn niet goed voor je als je er te veel van slikt. Deze zijn oplosbaar in vet en worden door het lichaam opgeslagen. Wie gevarieerd eet (volgens de Schijf van Vijf) krijgt voldoende vitamines binnen. Extra vitamines zijn niet nodig. Er zijn ook geen extra gezondheidseffecten te verwachten. Als je er toch voor kiest om vitamines te slikken, gebruik dan in ieder geval een supplement dat niet meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid levert. Mineralen zijn net als vitamines stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. De meeste mineralen krijg je binnen via eten en drinken. In Nederland komen mineralentekorten bijna niet voor. Alleen door veel vochtverlies, bijvoorbeeld bij diarree, zweten of bij nierproblemen, kan extra van deze mineralen nodig zijn. Voor natrium ( zout) geldt wel een advieswaarde voor maximale inneming, namelijk maximaal 2,4 gram per dag of 6 gram zout per dag. Het is een misverstand om te denken dat het nemen van meer mineralen / spoorelementen dan de Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ( ADH) nog beter is voor de gezondheid. Ook kan iemand van sommige mineralen en spoorelementen te veel binnenkrijgen en ondervinden dat dit schadelijk is. Dat geldt voor de mineralen natrium, calcium, fosfaat en magnesium, en de spoorelementen ijzer, jodium, koper, mangaan, molybdeen, seleen en zink.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...
http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/v...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100