Hoe kan ons zoontje van 3,5 jaar langer slapen in de ochtend?

Ons zoontje is 3,5 jaar en wordt steeds eerder wakker. Inmiddels is dat 6:45 uur. Het probleem is dat hij dan niet uitgeslapen is; hij is heel humeurig, gaapt en is (ook gedurende de rest van de dag) snel geprikkeld...
We hebben geprobeerd met een 'lamp-wekkertje' dat hij er uit mag als het lampje aan gaat. Maar zodra hij wakker is maakt hij zo veel kabaal in bed dat dat geen zin heeft..

Heeft iemand misschien een goede tip?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Elk kind heeft een eigen slaapritme en het is altijd erg lastig om een biologische klok af te stellen in een ander ritme. Hij is nu bezig zijn klok op de verkeerde tijd af te stellen, omdat hij nog niet uitgeslapen is, dus het is ook zaak voor hem zelf om wat langer door te slapen.
Ik had hetzelfde toen mijn zoon nog klein was. Ik had een strikte regelmaat en een vast ritueel waar ik me strak aan hield....na Tik-Tak op de Belgische tv, wat even na 7 uur was afgelopen ging hij naar bed en gingen we samen lezen. Tegen half 8 was het 'welterusten' en ging de deur dicht. Vervolgens hoorde ik hem om 22 uur nog zingen, lachen en praten. Ik negeerde het echter zolang ik niet voelde dat er iets niet goed was.
Ik ben zelf een avondmens en als ik dan zelf naar bed ging, keek ik nog even bij hem en dan lag hij vast te slapen in een bed vol knuffels en speeltjes die ik dan weghaalde.
Hij kon al vroeg zelf uit bed klimmen, dus zelfs in het donker wist hij alles te vinden en zat dan dus volop te spelen in bed.
Als ik dan 's morgens vroeg om haf 8 op zijn kamer kwam zat hij alweer vrolijk te spelen! Hij was dus ook een avondmens en kon niet vroeg slapen. Hij heeft ook maar weinig slaap nodig en dat is nu nog steeds zo. Hij studeert lang 's avonds en is 's morgens weer vroeg op het HBO aanwezig. Heeft er geen problemen mee!

Jouw zoontje is zijn ritme nog aan het instellen en aangezien hij niet uitgeslapen is, loopt het nu niet goed. Je kunt eens kijken of zijn kamer niet te licht is. Zorg dat het goed donker is en zorg ook dat de kamer niet te warm is, laat hem goed luchten.
Je kunt ook proberen hem wat later naar bed te laten gaan. Je kunt ook proberen om hem overdag moe te maken, lekker mee naar buiten en laten rennen enz.
Spreek met hem af dat het niet erg is als hij vroeg wakker is, maar dat hij wel stil moet zijn en op zijn kamer moet blijven. Hoor je hem dan roepen of huilen, negeer het en hij weet dat het geen zin heeft. Blijf consequent zodat hij zich erop instelt. In het begin zal hij nog harder gaan roepen en protesteren, maar daar moet je even doorheen. Zodra hij weet dat hij zijn doel toch niet bereikt, zal hij er na een tijdje wel mee ophouden. Kinderen zijn ook erg vatbaar voor een beloning als ze zich goed gedragen.
Een leuke simpele sticker elke keer als hij doet wat je verlangt, kan hem al over de streep trekken. Veel succes gewenst ;-)
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus + RRR de drie R's
Rust , regelmaat en reinheid
Dat is duidelijk, maar soms moeilijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, Het kan een manier zijn om aandacht te trekken, als hij herrie maakt, krijgt hij dat. Dat kun je op deze manier afleren, negeren als hij kabaal maakt en belonen als je hij dat niet doet. Prima antwoord, hij moet leren dat papa en mama de regels bepalen en niet hij.