Als je je hoofd stoot, krijg je een bult. Maar waarom geen deuk?

Het lijkt me logischer dat je dan een deuk krijgt, je stoot immers van buiten. Met andere voorwerpen krijg je dan ook een deuk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Je schedel is ZO ontzettend had, dat je daar wel HEEL veel geweld op moet uitoefenen wil je er een deuk in krijgen. Zovele geweld, dat het meestal niet bij een deuk zal blijven maar een flink gat of scheur zal worden - die je vermoedelijk niet gaat overleven.

Wat je stoot is meestal ' buitenkant' . Onderhuids kan er dan wat beschadigd raken waardoor er bloed of wondvocht / lymfe onder de huid loopt en een bult vormt. Met je schedel is dan nog helemaal niks aan de hand.

Zelfs als je je keihard stoot en een ' gat in je hoofd' krijgt, zit dat gat eigenlijk altijd alleen in de huid - en vaak vormt zich daaronder dan ook nog een bult. Je schedel is daaronder doorgaans nog keurig intact.

Zo heel erg raar is het trouwens ook niet hoor ; als jij je scheen of je elleboog stoot, krijg je OOK geen deuk - maar meestal een blauwe plek of een bult. Mensen zitten best wel redelijk stevig in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je je hoofd niet hard genoeg stoot om een deuk te krijgen. Als je je hoofd echt heel erg hard stoor dan krijg je wel een deuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een deuk krijg je nergens op je lichaam.

Een bult is een ophoping van vocht.

Nu is het lichaam zo compact dat de druk van dat vocht niet voldoende hoog is om naar binnen te kunnen drukken, de luchtdruk om ons lichaam heen is dusdanig laag dat het vocht makkelijker richting huid kan uitpuilen.

Wat betreffende de deuk, de schedel zelf kan weldegelijk een "deuk" oplopen door een fikse dreun tegen het hoofd, de schedel kan dan barsten en door de druk van de vochtophoping kan dan het schedeldak enigszins naar binnen drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bult is een reactie van het lichaam op "trauma". Na de botsing stroomt er vocht naar het gekwetste lichaamsdeel om de boel te genezen.

Dit is hetzelfde effect dat zich bijvoorbeeld voordoet bij de enkel wanneer je deze gezwikt hebt, of bij een verdraaide knie.