Wanneer heb je meer kans op een tweeling? Als jezelf van een tweeling bent of als je tweelingen in de familie hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.2K

Het beste antwoord

Eén van de factoren die van invloed kunnen zijn op het ontstaan van een meerling is de genetische aanleg van de ouders.
Als je zwanger bent van een meerling, kan dat
erfelijk bepaald zijn. De meerlingen die geboren worden vanwege een erfelijk aanleg, zijn overigens bijna altijd meereiig.
Als er meereiige meerlingen in je familie zitten, is de kans dat je zelf zwanger raakt van meer dan één kind dan ook groter dan normaal.
Wanneer je zelf deel uitmaakt van een meerling lijkt de kans zelfs nog groter te zijn. Zo is uit onderzoek gebleken dat een vrouwelijke, niet-identieke tweeling een kans van 1 op de 58 heeft om zelf een tweeling te krijgen.

De aanleg voor een meereiige meerling lijkt overigens voornamelijk via de moederskant te worden overgeërfd. Deze meerlingen zelf bestaan dan ook voor het grootste deel uit meisjes. Of het krijgen van een eeneiige meerling ook erfelijk wordt bepaald, is nog niet bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het krijgen van tweelingen, en dan, grappig genoeg, met náme van TWEE-eiige tweelingen, heef teen sterk erfelijke component waarvan we nog niet precies weten hoe die nu in elkaar steekt. De kans op een tweeling is namelijk evenveel groter als de MOEDER als wanneer de VADER tweelingen in de familie heeft of er zelf een van een tweeling is.
Er spelen echter ook andere factoren een rol, met name genetische, waarvan we ook niet precies het hoe en waarom weten en ze uitsluitend kunnen constateren.

De allergrootste kans op een tweeling heb je als je zelf een zwarte vrouw bent van boven de 35 met tweelingen in de familie. Dan heb je namelijk 3 belangrijken factoren (huidskleur, leeftijd, aanleg) die een rol spelen in het krijgen van een tweeling.

Overigens slaat het wel vaak een generatie over ; daardoor lijkt de kans op een tweeling groter als opa / oma er een van een tweeling is dan een van de ouders zelf. Maar vooral de leeftijd van de moeder is ook een belangrijke factor ; met name het eerste kind op oudere leeftijd krijgen is een grote factor. Alsof de natuur de schade wil inhalen ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erfelijkheid speelt vooral een rol bij twee-eiige tweelingen, en zelfs dan niet altijd. De leeftijd waarop een vrouw zwanger wordt, speelt bijvoorbeeld ook een rol.

Maar gegeven dat erfelijkheid een rol speelt, zal - als je verder geen informatie hebt - de kans groter zijn als je zelf (of je broers/zussen) deel zijn van een twee-eiige tweeling, én je vrouw bent, aangezien een twee-eiige tweeling alleen kan ontstaan als de vrouw twee eisprongen tegelijk heeft.

De man kan drager zijn van de erfelijke factor, maar dat heeft uiteraard geen invloed op de ovulatie van zijn vrouw.

Als jijzelf of twee van je broers/zussen deel zijn van een twee-eiige tweeling die is ontstaan onder invloed van een erfelijke factor, kun je er zeker van zijn dat je moeder draagster is van die erfelijke factor en die dus aan je doorgegeven kan hebben.

Als in jouw gezin géén tweeling voorkomt, maar in je familie wel, is het mogelijk dat allebei je ouders geen drager zijn van de bewuste erfelijke factor. En wat ze niet hebben, kunnen ze niet doorgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komen er in je familie twee-eiige tweelingen voor, dan heb je wat meer kans op zwanger worden van een twee-eiige tweeling. Soms komen er bij de vrouwen in een bepaalde familie meer eitjes vrij bij de ovulatie. Ook als dit in de familie van je vader voorkomt, heb je een grotere kans op een meerling. Verder heb je iets meer kans op het krijgen van een meerling als je wat ouder bent en als je al meerdere kinderen hebt gekregen.