Kan het kwaad als een vrouw elke maand de pil door slikt op 1 keer na per jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nee.
De menstruatie tijdens pilgebruik is een 'nep'menstruatie, en heeft niets te maken met een eisprong, en kun je dus net zo goed overslaan. Op dezelfde manier werkt bijvoorbeeld de prikpil of implanon ; die geven ook gewoon continu hormonen af, en onderdrukken derhalve demenstruatie.

MAAR...er is wel ene kleine kanttekening. Ondanks dat de baarmoeder niet meer elke maand volledig 'opnieuw behangen' wordt voor een mogelijke zwangerschap, wordt er wel een klein beetje baarmoederslijmvlies opgebouwd, dat dus niet maandelijks wordt afgebroken, ook niet kunstmatig.

Op een gegeven moment - en dat kan een jaar duren, of twee, of drie - is de baarmoeder echter helemaal vol, en moet het toch een keer ergens heen. Blijkbaar is ook dat een trigger voor de menstruatie om toch maar eens te beginnen, en dan kun je een zogenaamde doorbraakbloeding krijgen.

En als ik zeg doorbraak, dan bedoel ik ook doorbraak ; er komt geen einde aan, en er is ook nauwelijks houwen aan. Ik heb het één keer meegemaakt, en dat was genoeg om voorgoed met de prikpil te stoppen.

Je kunt de pil dus gerust doorslikken, maar stop wel af en toe (elke drie tot zes maanden ofzo), om even tussendoor op te laten ruimen, voor de dijken breken en je drie dagen aan het redderen bent om de boel een beetje bij te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het volgende word op internet beschreven:

Volgens veel artsen en gynaecologen heeft het geen enkel schadelijk gevolg voor je gezondheid. Een onderzoek door Amerikaanse College van Obstetrici en Gynaecologen wijst uit dat zelfs 99 procent van de artsen zegt dat het doorslikken van de pil onschadelijk is. Volgens de meeste gynaecologen kun je de pil dus doorslikken zolang je wilt. Vaak zal er dan wel een doorbraakbloeding volgen. Eén of twee keer per jaar een doorbraakbloeding is normaal en dat is ook geheel niet ernstig. Je kunt ervoor kiezen om dan alsnog een stopweek in te lassen, maar dat is dus niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het kwaad kan zou je beter aan de huisarts kunnen vragen maar ik weet wel dat een half jaar wel 'toegestaan' is door mijn huisarts. Ivm heftige migraine-aanvallen heeft hij dit als oplossing gegeven. In de stopweek kwamen er vreselijke migraine-aanvallen en daarom heeft hij dit aangeraden. Echter, voor een jaar is het misschien te lang. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee kan geen kwaad en is volgens mij het best bewaarde geheim van huisartsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn huisarts heeft bij het geven van de pil aan mijn dochter verteld dat de pil gemaakt is om doorte slikken. ( Ik was toen mee, dat is 2 jaar geleden ongeveer)
Alleen wilde de vrouwen in die vroegere tijd ( en nu soms nog) zelf kunnen checken of ze echt niet zwanger waren dus hebben ze de stop week ingevoerd.
Ik stond hier ook van te kijken omdat dat mij ook nooit verteld is. Maar eigenlijk voor mij wel heel logisch, ik krijg de prikpil en ik wordt nooit ongesteld en dat kan ook geen kwaad.
Is het wel zo dat als het mijn dochter uitkomt ze het wel gewoon laat komen omdat ze toch ook af en toe even wil checken of "het"nog wel komt.
Maar het kan dus echt geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan zeker geen kwaad. Als je de pil slikt wordt er namelijk geen of heel weinig baarmoederslijmvlies opgebouwd in de baarmoeder. Daarom is een menstruatie ook niet nodig. Veel vrouwen willen wel om de paar maanden menstruatie hebben omdat ze dan het idee hebben" dat de boel weer schoon is van binnen". Maar nodig is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan geen kwaad, tenminste niet meer dan het slikken van de pil zelf. De stopweek is eigenlijk niet eens ingebouwd wegens gezondheidsredenen.

De reden dat er een stopweek is, is dat vrouwen toen de pil net werd ingevoerd, het onnatuurlijk vonden om niet meer te menstrueren. Er was ook vooral nog niet zoveel vertrouwen in de pil als voorbehoedsmiddel, en vonden vrouwen het belangrijk om te menstrueren (in feite is het, zoals Marleen al zegt geen menstruatie) als teken dat ze niet zwanger waren.

De stopweek is dus vooral een middel om de acceptatie van de pil te vergroten/versnellen. Daarna is die stopweek er altijd in gebleven.

Wel komt er bij eindeloos lang doorslikken een doorbraakbloeding. Dat is vervelend, maar je krijgt er hoogstens (als de bloeding heel zwaar is) tijdelijk bloedarmoede van. Dat is te voorkomen door zo af en toe toch een stopweek in te lassen. Maar dat hoeft zeker niet iedere maand, het kan ook gerust na een half jaar.