Waarom bloed uit de vene in plaats van uit de PICC?

Soms wanneer iemand een PICC lijn heeft gaat de voorkeur toch uit om het bloed apart intraveneus af te nemen... Weet iemand waarom dit is ??? Het kwam namelijk voor in het ziekenhuis bij een meisje met leukemie waarvan de Kalium waardes gecontroleerd moesten worden. De arts wilde niet dat het via de centrale lijn afgetapt zou worden....

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Het komt voor dat het bloed uit de picc lijn op het lab iets hemolytisch blijkt. Voor de kaliumwaarde is dit funest. Vandaar dat de arts graag een veneuze afname. Omdat de kaliumwaarde uitslag hiervan wel betrouwbaar is.