Kun je als je verlegen bent, toch onverlegen overkomen?

Ik ben redelijk verlegen en daar walg ik van, ik wil graag overkomen ofdat ik niet verlegen ben.

Kan dit en zoja hoe

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Ik hoorde Maarten Van Rossum eens zeggen, dat hij altijd enorm verlegen was. Dit kwam omdat hij zich voorstelde dat anderen slimmer, wijzer en knapper waren dan hij. Dit sluit aan bij mijn idee dat verlegenheid te maken kan hebben met een minderwaardig voelen.
Door scherp waarnemen kwam Maarten er telkens achter dat die anderen dikwijls veel minder knap, slim en wijs bleken dan hij. Dit versterkte zijn gevoel van waardigheid, waardoor de verlegenheid afnam.
De les is hier, dat je anderen vaak iets toedicht wat niet bestaat.
Ik heb zelf wel eens vreselijk verlegen in een gezelschap gezeten, waar achteraf meerderen doodverlegen bleken. Ik had daar niks van gemerkt. Toen ik weer eens met diezelfde club op pad was, voelde ik me in die wetenschap veel vrijer .
Wie verlegenheid probeert te overschreeuwen doet misverstanden ontstaan. Anderen worden nog verlegener dan ze al waren en de in wezen verlegen schreeuwer wekt de indruk een macho of bla-bla figuur te zijn. Zo blijf je een geforceerde (onveilige) sfeer houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet dan wel een beetje gaan toneelspelen.

Dat kun je door bijvoorbeeld een komend gesprek thuis wat voor te bereiden en daar ook wat te oefenen.

En mocht je tòch nog wat verlegen zijn..zeg dan gewoon dat je van het betreffende onderwerp niet alles af weet en dat je daarom wellicht wat onzeker over kunt komen.

ls je iets aan je verlegenheid zelf wilt doen, dat kan ook:

Niet bang zijn..is dan het motto..zet je over je angsten heen en voel je overtuigd van je eigen kunnen.

En wees trots op jezelf in plaats van onzeker over je eigen kwaliteiten. Kortom stap over jezelf heen..

Veel succes, hoor!

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, maar het is niet makkelijk. Je moet dan onthouden dat mensen niet zien hoe en wat jij denkt, maar wel wat je doet. Dus als je iets eng vind, mag je dat best in je hoofd denken, dat ziet niemand, maar je "moet" je dan zelfverzekerd 'gedragen', dus niet verlegen óverkomen.

Juist dat is erg moeilijk als je verlegen bent, maar het kan wel (en wordt ook gedaan. Soms zijn mensen die heel zelfverzekerd lijken en een grote mond hebben, juist onzeker over zichzelf).

Hoe je dat moet doen: Als je ergens onzeker over bent, niet aan de rest tonen. Spreek duidelijk, niet te zacht en zonder haperen. Kom voor je mening uit (niet luisteren naar gedachten als: misschien vinden ze het raar), en ga duidelijk achter je standpunten staan (je mag je best door anderen laten overtuigen, maar laat je niet imponeren dat iemand anders het vást wel beter weet dan jij). Neem een goede houding aan (niet voorovergebogen, maar recht op: zorg dat je stáát), etc. etc.
Kijk maar eens naar hele zelfverzekerde mensen hoe zij bepaalde zaken doen en kijk eens hoe die dingen voor jezelf werken. Lekker uitproberen zou ik zeggen.

Je moet er wel voor de 100% voor gaan, want als je het half probeert en er niet 100% achter staat, lukt het je niet. Mensen prikken daar dan doorheen.

Het makkelijkst is te oefenen op mensen die je nog niet kent. Als je bijvoorbeeld in een nieuw groepje komt (studie, sport, maakt niet uit), kennen ze jou nog niet. Ze weten dus nog niet dat jij onzeker bent. Dit geeft jou de mogelijkheid je voor te doen hoe je wil.

Als je hulp nodig hebt, kun je een assertiviteitscursus volgen.