Wordt deze symptoom veroorzaakt door angst?

Ik heb sinds een week een symptoom wat ik niet zo begrijp. Ik heb er verder ook niet veel aangedacht maar ben nu toch benieuwd. Ik heb zelf veel angst die zich ook lichamelijk uit (darmen, braken). Daar slik ik nu ook 2 antidepressiva's voor.

Maar nu merk ik bij hevige angst dat ik duizelig wordt. Als ik ga liggen dan lijkt het net alsof alles draait. Mijn zicht wordt vervormd, waardoor ik op dat moment dingen niet goed kan lezen.

Wordt dit veroorzaakt door angst?

8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
dat zou kunnen. Hoe is je ademhaling bij je angst? mogelijk hyperventileer je dan
Erna55
8 jaar geleden
Je slikt 2 antidepressieva's voor je angststoornis. Heb je daarnaast ook een behandelaar ?
Eric1993
8 jaar geleden
@Ritsuka Mijn ademhaling is redelijk normaal. Wat er dan gebeurd wat ik merk is dat er een drukkend gevoel op mn borst, en diarree.

Het beste antwoord

Of dat bij jou ook het geval is zal een specialist moeten beoordelen, maar angst kan wel duizeligheid veroorzaken:

Er gaat dan iets mis in de hersenen. Zo kan het zijn dat er een slechte doorbloeding is of de hersenen niet voldoende zuurstof krijgen, om de informatie te verwerken. Dit kan op zijn beurt veroorzaakt worden door een lage bloeddruk, hyperventilatie of stofwisselingsziekten.

Daardoor kan je je ook licht in je hoofd voelen of het gevoel hebben dat je gaat flauwvallen. Dit kan door stress veroorzaakt worden. Stress gaat er namelijk voor zorgen dat we oppervlakkiger adem halen en dat we dus onvoldoende zuurstof naar onze hersenen sturen. Angst kan dit ook in de hand werken. Verder hebben heftige emoties ook een negatieve invloed.

http://www.mijnkwartier.nl/stress-vrij/duizeligheid-de-mogelijke-oorzaken-op-een-rijtje/
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zelf heb ik vaak paniekaanvallen. Dit uit zich dan ook inderdaad in duizeligheid doordat je een oppervlakkige ademhaling krijgt. Mijn tip ga op bed liggen handen op je buik en rustig buikademhalingen doen. Zet desnoods een rustig muziekje op. Bij mij werkt het wel.