Heeft een hysterectomie (baarmoederverwijdering) en een dolichocolon (te lange darm) andere gevolgen op lange termijn

Heeft een hysterectomie (baarmoederverwijdering) en een dolichocolon (te lange darm) andere gevolgen op lange termijn dan wanneer er geen sprake is van dolichocolon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik snap niet wat de dolichocolon er mee te maken heeft. Hysterectomie heeft voornamelijk hormonale bijwerkingen, die zullen er zijn ook als je dolichocolon hebt.

Toegevoegd na 2 uur:
Naar aanleiding van je reactie:
Het spijt me echt, maar verder dan wat ik in mijn antwoord heb geschreven kan ik echt niet gaan. Zoals zo vaak als er 'namens iemand anders' een medische vraag word gesteld, blijkt dat de vraag niet compleet is omdat er zoveel factoren bij komen die nog niet genoemd zijn.
Je zult echt het medische traject in moeten om, compleet met onderzoeksresultaten, tot een gefundeerde diagnose te komen met een behandelplan.

Het internet (en dus ook deze website) heeft niet de status van arts of geneeskunde, en dat wordt ook bij elke medische vraag nadrukkelijk vermeld. Hier worden antwoorden gegeven door mensen die al dan niet ergens verstand van hebben of lijken te hebben, maar niemand heeft ergens verantwoording voor. Dat is niet wat je zoekt: je zoekt een medicus die hier een goed antwoord op heeft. Zoek die in het ziekenhuis, niet hier.
13 jaar geleden
't Valt niet mee, hè, die alsmaar bejaarder wordende ouders van ons? Ik denk dat die verlengde dikke darm ooit ontdekt is door de gynaecoloog maar dat die er verder los van staat. Hetzelfde geldt voor de liesbreuk. De hysterectomie kun je het beste als voltooid verleden tijd beschouwen, dunkt mij. Een overeenkomst tussen een liesbreuk en een dolichocolon is dat ze allebei een darmafsluiting kunnen veroorzaken. Dat is dus absoluut een aandachtspunt bij je moeder, zeker omdat de kans daarop groter wordt bij het ouder worden. Over het algemeen kan een liesbreuk het beste verholpen worden met een operatie. Dolichocolon moet secuur behandeld worden met dieet en laxantia.

Vooral: maak een afspraak voor een dubbel consult met de huisarts van je moeder en geef van tevoren aan wat jouw vragen zijn. Daarmee geef je de huisarts de gelegenheid om eventueel contact met de specialist op te nemen zodat het complete verhaal ter sprake kan komen.