Als er een schok wordt gegeven bij reanimatie, is er dan altijd sprake van ventrikelfibrileren?

Als er een schok wordt gegeven bij reanimatie, is er dan altijd sprake van ventrikelfibrileren, of kan het ook een ander hartritmestoornis zijn? En is er dan nog een verschil tussen een AED en de defibrillator van de ambulance?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Thecis
6 jaar geleden
de AED wordt puur gebruikt voor het ventrikelfibrileren en het voltage is beperkt. Het geven van een schok bij reanimatie gaat vaak (bijna altijd) gepaard met het geven van medicatie (zoals bijvoorbeeld het geven van een adrenaline injectie rechtstreeks het hart in). Ook het voltage aat veel hoger en is instelbaar. Een AED is in basis niet instelbaar. Er zullen vast meer verschillen zijn, maar dit is even wat ik zo snel uit het hoofd weet. Vandaar dit als reactie en niet als antwoord.

Antwoorden (2)

AED staat voor “Automatische externe defibrillator”. Met andere woorden, een apparaat dat aan de buitenzijde van het lichaam kan worden aangesloten. Het corrigeert een fibrillerend hart en leert het weer een normaal ritme aan.
Bij een hartstilstand staat het hart meestal niet helemaal stil. Het niet meer samentrekken van de hartkamers doordat deze zeer chaotisch geprikkeld worden, heet ventrikel fibrilleren. Eer met VF raakt binnen enkele seconden bewusteloos.
Het resetten van het hart d.m.v. AED heet defibrilleren.

Een AED werkt, net als het lichaam, met elektriciteit. De AED geeft een schok af aan het hart. Die schok heeft een bepaalde vorm en een bepaald ritme.
Als er een schok wordt gegeven bij reanimatie, is er altijd sprake van ventrikel fibrilleren. Een AED zal nooit een schok toedienen als het niet nodig is. Een schok is niet nodig bij een volledig stilstaand hart (asystolie) of een gezond kloppend hart.

Een andere hartritmestoornis is 'atrium fibrilleren' (AF). De pompfunctie van het hart wordt hierbij wel verstoord, maar niet in die mate dat het slachtoffer buiten kennis raakt. AF dient alleen in ziekenhuis te worden hersteld door gebruik te maken van AED-apparatuur die speciale functies bevat, die op standaard AED's niet beschikbaar zijn. De patiënt ondergaat de schok onder narcose.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eer met VF raakt binnen = Een slachtoffer met ventrikel fibrilleren raakt binnen enkele seconden bewusteloos.

Toegevoegd na 14 minuten:
De AED bij politie, brandweer, ambulances en particulieren zijn gelijk, hooguit een ander of duurder merk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de ambulance een schok geeft na een snelle analyse van de hartmonitor (ECG), is er dan nog steeds altijd sprake van VF? Of kunnen ze ook andere ritmestoornissen oplossen met schokken, die een normale AED niet kan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ambulances zijn wel uitgerust met ECG-apparatuur (om een zogenoemd hartfilmpje te maken). Waarom zouden zij eerst een ECG maken en dan pas de AED gebruiken als dat noodzakelijk is. Als ik de rijtijd optel bij de tijd van het maken en uitlezen van het hartfilmpje is het slachtoffer al overleden als er sprake was van VT.
Er zijn nog diverse andere hartritmestoornissen, die worden behandeld in het ziekenhuis. https://www.patient1.nl/encyclopedie/hartritmestoornis-behandeling-en-medicatie
http://hartfalenderwijs.nl/cardioversie.htm
https://www.uza.be/behandeling/hartritmestoornissen
Een AED is ingesteld op duizenden, zo niet tienduizenden verschillende hartritme afwijkingen. Een AED onderzoekt dan of het hartritme overeenkomt met 1 van deze geprogrammeerde hartritme afwijkingen. Indien er een overeenkomst gevonden wordt zal de AED een schok aanraden. Met deze schok wordt dan gehoopt dat het hart een soort reset krijgt waardoor hij weer een normaal ritme zal geven.

Indien het hart dus een regelmatig ritme heeft zal de AED dit niet herkennen en geen schrok adviseren. Als het hart een afwijkend ritme heeft wat niet in de duizenden voorgeprogrammeerde afwijkingen voorkomt, zal de AED dus ook geen schok adviseren.

Een AED is altijd ingesteld op een standaard sterkte. Er zijn wel ook kinder AED's die een andere sterkte kennen.
sterredag