Zelf ben ik een Aziaat. Dus de mensen zijn wat kleiner. En het ligt ook volgens mij aan de familie of ze groot zijn of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zit in de genen.

En in het voedingspatroon.

Hogeropgeleiden bleken gemiddeld langer dan lageropgeleiden, volgens een onderzoek van het CBS.
Waarschijnlijk spelen de verschillen in levensstijl een cruciale rol. Maar dan generaties lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had wat vaker een schop onder de kont gehad zei mijn moeder weleens. ;}
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een gedeelte erfelijkheid en een goed voedingspatroon dat mensen langer maakt dan anderen.
Aan het begin van de jaartelling waren de mannen.bijv. 1.76 m. Vanaf de 11de eeuw leidt de toename van de bevolking tot problemen. De voedselvoorziening is vaker onvoldoende, zeker door misoogsten en oorlogen. Doordat de mensen steeds dichter bij elkaar wonen, komen er ook meer besmettelijke ziekten die tot epidemieën leiden. Honger en ziekten leiden tot een daling van de gemiddelde lichaamslengte. De mensen uit de hogere klasses zoals de adel, waren wel gemiddeld langer, die hadden dan ook meer en voedzamer eten. Vanaf de 20e eeuw, nam de gemiddelde lichaamslengte weer toe omdat de levensomstandigheden verbeterden. De voedselproductie nam toe en ziektes werden beter bestreden. Sindsdien is de lengte van de Nederlander vooral toegenomen en neemt nog steeds toe. Op dit moment is de gem. lengte van de ned. man 1.85 m. Vooral de noordelijke Nederlanders behoren tot de langste mensen ter wereld. De mensen zijn toch in het noorden iets groter dan de zuidelijke mensen. De Amerikanen stagneren op het moment en zijn gemiddeld kleiner geworden. Dit zou het gevolg zijn van het alom toegenomen eten van junkfood. Daarom denkt men ook dat het voedsel een belangrijkere factor is wat betreft de lichaamslengte, dan de genen, want die veranderen niet zo snel dan het voedingspatroon.
amc
13 jaar geleden
Genen en voeding, ja. Ik denk dat de genen belangrijker zijn dan de voeding, maar voeding speelt ook een belangrijke rol. Mijn ouders bijv. zijn lang, en ik ben zelf ook best lang (vind ik zelf, 1.71 :P). Maar de beste vriendin van mijn moeder en haar dochter zijn nogal klein. Hetzelfde voedingspatroon, neem ik aan, geen grote verschillen i.i.g., en toch verschil van lengte.
De peettante van mijn moeder is klein, maar in haar tijd waren de mensen armer en was er minder eten, is mij verteld.

Vooral door de genen dus, maar voeding speelt ook een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al lang aangetoond dat de lengte sterk beïnvloed wordt door iemands genetische erfenis, die goed is voor ongeveer 90 procent van de variatie in lengte tussen mensen.