Er is nu veel discussie over hoe oud je kinderen krijgt. Hoe ging dat duizenden jaren terug dan?

zo'n duizend jaar geleden was de levensverwachting 23 jaar. In die tijd werden meisjes ook nog later vruchtbaar. Dat betekend dat een meisje zo rond haar 18e pas een kind kreeg en het kind 5 was toen zijn ouders overleden. Wie zorgde toen voor het kind? En hoe ging dat toen de levensverwachting nog lager was?

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met 18 ongesteld? Is dat werkelijk zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is de levensverwachting een gemiddelde, dus de helft van de mensen wordt ouder en de levensverwachting wordt omlaag getrokken door de grote kindersterfte. Dus ALS je al komt tot kinderen baren is de kans groter dat je over die (korte) levensverwachting heen komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even gegoogled en deze link gevonden http://www.allesopeenrij.nl/index.html?page=http://www.allesopeenrij.nl/lijsten/hollanders/levensverw_nederland.html Dan zou het dus wel kloppen maar dan hebben we het dus over rond de 2000 jaar geleden. Nu de menarche (eerste menstruatie) nog: http://books.google.nl/books?id=WvNiolrtwosC&pg=PA13&lpg=PA13&dq=menarche+door+de+eeuwen+heen&source=bl&ots=eQmJZBIea9&sig=1LmCGazDM7Ev5CiRBBXhBOkpn8A&hl=nl&sa=X&ei=3eEeT__5Ls2i-gaazN3BDw&ved=0CC4Q6AEwAg#v=onepage&q=menarche%20door%20de%20eeuwen%20heen&f=false ik geloof niet dat die 18 was zo'n 1000 jaar geleden? En dan nog: de helft heeft de eerste menstruatie dus eerder en meer dan de helft van degenen die de menarche halen zullen ouder worden dan de levensverwachting. Daarbij was je toen eerder ' volwassen' en zal de opvoeding eventueel door andere mensen gedaan worden (broers/zussen bijvoorbeeld).

Het beste antwoord

Ik denk dat bij de dood van de moeder het oudste kind de zorg op zich nam. Het is geen duizend jaar geleden maar toen de moeder van mijn grootmoeder stierf rond 1820 nam zij als oudste dochter de zorg voor het gezin op zich, haar jongste broertje was pas drie ; mijn grootmoeder zelf was ongeveer 12 jaar oud.
Ik denk dat mensen duizend jaar geleden meer in kleine gemeenschappen leefden. Gemeenschappen hadden eigen wetten voor het geval dat de moeder in het gezin stierf. De kinderen werden zo misschien verdeeld over andere gezinnen of de vader trouwt met de eerste schoonzuster die nog vrij is. Hoewel me er niets feitelijk over bekend is, kan ik me ook nog voorstellen dat in de prehistorie een man meerdere vrouwen had zodat ook de kinderen meer dan een moeder hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

DIk denk dat je leeftijdsverwachting verwart met gemiddelde leeftijd.
En de gemiddelde leeftijd was door de hoge kindersterfte heel laag. De sterfte tijdens de bevalling was ook hoger dan nu, maar degenen die dat allemaal overleefden werden echt wel ouder dan 23
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct. Er zijn sterke aanwijzingen dat de levensverwachting vroeger helemaal niet zoveel lager was, ook in de prehistorie, na aftrek van de door jou genoemde factoren. +1
Vroeger, en dan bedoel ik in de prehistorie, waren kinderen al volwassen vanaf hun 12e, meestal kregen die 'volwassenen' dus vanaf 12 jaar al kinderen, omdat ze op hun 22e al ongeveerdood gongen door allerlei ziektes, de gemiddelde doodsverwachting lag vroeger indien al hierboven gezegt, namelijk veel lager!

Ik hoop je vraag zo een beetje beantwoord te hebben;)!!