Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat je lichaam bij het zien van iemand die erg verkouden is,automatisch afweerstoffen aanmaken tegen verkoudheid.?

Stel je ziet iemand ontzettend niezen,en je loopt daar langs ,of staat daar vlak bij.
Dan denk je vaak oh dat is besmettelijk,ik kan beter uit de buurt blijven.
Maar je lichaam gaat deze dan al anti stoffen aanmaken om een verkoudheid tegen te gaan.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
goeie vraag, stof om over na te denken.+

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het lichaam heeft geen enkel idee welke virus er zal binnen komen, dus kan het lichaam geen antistoffen aanmaken, dat doet het pas , als de aanval al is ingezet en de vijand (virus ) is herkend.
Maar aan de andere kant, lijkt het me niet onmogelijk dat er via onze geest, er een devensieve reactie van het lichaam mogelijk is, maar dan mogelijk meer in de richting van onze weerstand, die mogelijk sterker wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Het laatste lijkt mij vooralsnog niet mogelijk, Ed. Dat zouden wetenschappers wel ontdekt hebben, zou ik zeggen. Antilichamen kunnen immers worden gemeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ons lichaam reargeert ook op het zien van eten, het zien van drinken, het zien van mooie vrouwen, het zien van emotie, het zien van kleuren, dat ik ook het reargeren van onze weerstand niet onmogelijk acht.

Andere antwoorden (3)

Nee, dat gebeurt pas als je lichaam daar fysiek mee in aanraking komt.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Ik las hier twee weken terug iets over in de krant:

AMSTERDAM – Het kijken naar foto’s van zieke mensen zorgt er voor dat je afweersysteem tijdelijk wordt versterkt. Dat suggereren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.

Het zou prima kunnen, als je veel kuilen ziet ga je voorzichtiger lopen, zieke mensen zien zou je immuunsysteem extra hard kunnen laten werken. Maar waarschijnlijk in beperkte maten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afweerstoffen tegen verkoudheid heb je al genoeg of die heb je niet genoeg.

In dat laatste geval spreken we van een verminderde weerstand en heb je eerder kans om ziek of verkouden te worden. Mensen bij wie een onderdeel van de afweer niet meer in orde is, raken veel vaker geïnfecteerd.

,,Eén ingeademd virusdeeltje kan al een verkoudheid veroorzaken'', zegt hoogleraar virologie dr. A.D.M.E. Osterhaus, ,,en dat niet ieder virusdeeltje een infectie veroorzaakt, ligt aan de kracht van onze afweer.''

Toegevoegd na 2 minuten:
Nee, alleen het zien van iemand die erg aan het niezen is, zorgt er niet voor dat jij niet gaat niezen.
Je hebt eerder kans om juist besmet te raken, door het niezen van die ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing