Als een arts "iets" met je borsten vermoed (borstkanker) naar wat voor specialist stuurt ie je dan toe?

is dat een gynaecoloog?

Toegevoegd na 17 minuten:
het is nog niet zeker of het kanker is ofzo, dus niet meteen oncoloog denk ik.
er is alleen wat twijfelachtigheid bij de arts dus naar wie stuurt die je dan door?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (5)

Een oncoloog is een arts die gespecialiseert is in kanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een radioloog lijkt mij de eerst aangewezene. Dmv. een rontgenfoto (mammografie) kan worden vastgesteld of er en tumor in je borst aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn moeder is vorig jaar borstkanker geconstateerd. Zij was eerst naar de huisarts geweest voor een knobbeltje in haar borst en die heeft haar vervolgens naar het ziekenhuis gestuurd voor een mammografie, een echo van haar borst en een punctie om weefsel af te nemen.

Dat is onderzocht door de afdeling oncologie en daaruit kunnen ze met zekerheid zeggen dat de knobbel kwaadaardige cellen bevat. Door de echo konden ze ook al redelijk uitmaken of het goed of slecht was.

Daarna wordt er door het ziekenhuis in kwestie een operatie ingepland, waar men meestal kiest voor een borstbesparende operatie. Tijdens de operatie kijken ze ook of er nog uitzaaingen zitten in de oksellymfeklieren, is dit het geval, dan halen ze ook die compleet weg.

Daarna wordt je doorgestuurd naar het AVL voor bestralingen/chemo of hormoontherapie.

Zo is het in ieder geval bij mijn moeder gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bezoekt eerst een nurse-practitioner een academisch geschoolde professional met een verpleegkundige achtergrond en een aanvullend diploma (master degree) die de noodzakelijke onderzoeken voor je afspreekt waaronder een mammogram.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de huisarts vroeg naar welk ziekenhuis de voorkeur uitging, en stuurde me door naar de mammapoli aldaar.
dan plannen ze alle onderzoeken op een dag.
mammografie, scan, puncie, soms afnemen biopt.
bloed afnemen, wegen enz.
als het kanker blijkt te zijn kom je in een medische achtbaan terect.
ben in twee maanden tijd vijftien keer naar het ziekenhuis geweest voor onderzoeken/gesprekken.
dan de dag voor de operatie wordt er radioactieve vloeistof ingespoten (viel reusachtig mee).
zo kunnen de chirurgen de volgende dag de eerste lymfeklier vinden en wegnemen.
die klier wordt tijdens je operatie verwijderd en onderzocht.
aan de hand van de uitkomst wordt een okselkliertoilet gedaan of niet.
na de operatie kan je nog bestraald worden en/of chemo krijgen.
als de tumor hormoongevoelig is, krijg je nog een jaar of vijf hormoontherapie.
het zal niet bij iedereen hetzelfde gaan, maar dit was mijn ervaring.

ik hoop dat het meevalt met je moeder, en het loos alarm is.

Toegevoegd na 29 minuten:
sorry, "scan" moet "echo" zijn.
Rieneke1