hoe douche je een cliënt als degene eigenlijk niet meer kan douchen ivm woonomstandigheden?

Ik loop stage en nu heb ik een verpleegprobleem. Een cliënt kan niet meer douchen omdat de woonomstandigheden er daar gewoon niet voor zijn. De cliënt gaat 2x per weer onder de douche, krijgt haar transfers met de actieve lift en gaat op de corendo onder de douche. Tenminste dat is wat we willen. Echter zitten we met een probleem want er zijn van die drempeltjes waar je die corendo met geen mogelijkheid overheen krijgt, die drempels mogen ook niet weggehaald worden (al navraag gedaan) iemand oplossingen??

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou zeggen " Op de ouderwetse manier met de hand op bed wassen" - maar dat is vast weer te simpel gedacht.... Toegevoegd na 15 minuten: Je zou kunnen proberen met afgeschuinde latten van de drempel een soort ' verkeersdrempel' te maken. Dan kom je er met een trippelstoel (als dat is wat je bedoelt) wel overheen. Ik kan zo geen plaatje vinden met een goed voorbeeld voor een lage drempel, maar hier zie je met een hoge drempel wat ik bedoel. (Deze foto komt van een site van een zeer creatieve man die wellicht meer goeie tips op zijn site heeft staan)/

Bronnen:
http://www.pswinkels.nl/hulpmiddelen/

Dit lijkt me meer een transferprobleem. Als je slechts één drempel over zou moeten, is het probleem zo gemakkelijk op te lossen dat ik aanneem dat het er meer zijn. Anders zou je de cliënt gewoon met rolstoel of tillift tot aan de drempel rijden en daar de transfer maken -eventueel met transferplank- naar de douchestoel. Er zullen dus vast meer drempels te nemen zijn. Maar allereerst hoef je een cliënt niet door het huis heen te vervoeren op een doucherolstoel. Dat kan handig zijn omdat vooral het onderlichaam soms gemakkelijker op bed te ontkleden is, maar zeker met een kantelbare en elektrisch verstelbare douchestoel als een Cardendo (ik neem aan dat je die bedoelt?) zal dat ook wel in de stoel lukken. Afhankelijk van de mobiliteit van de cliënt kun je haar in een rolstoel naar de badkamer rijden en daar -weer bij de drempel- de transfer maken. De doucherolstoel komt dan dus de badkamer niet uit; met een rolstoel kun je vele malen gemakkelijker drempels nemen, omdat de wielen groter zijn en het zwaartepunt meer naar achter ligt. Een alternatief zou een doucherolstoel met grotere wielen kunnen zijn, maar ik ga er vanuit dat er zeer specifieke zorg nodig is als een speciale elektrisch verstelbare douchestoel vergoed wordt, dus dat is vast geen optie hier. Maar niet getreurd: even googelen op "drempelhulpen" (zie bron 1) en je ziet hoeveel er mogelijk is op dit gebied. Voor alles met kleinere wielen (zoals die Carendo of een tillift) moet je de minst steile drempelhulp kiezen: een steile helling of standaard drempelhulp (zo'n wiggetje) kom je dan alleen met heel veel kracht -en geschok voor de cliënt- over. Woningaanpassingen zoals aan drempels zijn trouwens -indien noodzakelijk en niet algemeen gebruikelijk- de verantwoordelijkheid van de WMO. Bij een badkamer kunnen andere eisen gesteld worden aan een drempel omdat die ook als waterkering dient, maar dat is ook op te lossen door de vloer schuin te laten aflopen naar het doucheputje. Ik heb zelf een drempel bij de badkamer van siliconen/rubberachtig materiaal dat inveert als je er overheen rijdt en daarna weer omhoog komt zodat hij toch als waterkering blijft dienen. Er zijn dus genoeg mogelijkheden, maar afhankelijk van de bouwkundige situatie kan het best kostbaar zijn. Houd er rekening mee dat de WMO in zo'n geval kán besluiten een verhuisadvies te geven en niet de huidige woning aan te passen. Vraag eens een ergotherapeut om mee te kijken en eventueel te helpen met een aanvraag bij de WMO.

Bronnen:
*pardon, CARENDO - stomme autocorrect...
https://www.google.nl/search?q=drempelhulp...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100