Hebben mijn ouders het recht om iets van me af te pakken waar ik ontzettend hard voor heb gewerkt?

Ik heb laatst 175 euro betaald voor mijn eigen tablet. En nu pakt mijn moeder het zomaar af. Erover praten kan niet want helaas kan ik nooit met haar praten zonder ruzie.
Ik vind zelf dat ze niet het recht heeft om dat te doen. Ik ben inmiddels 16 en ik kan prima voor mezelf zorgen.
Ze heeft ook al mijn laptop afgepakt, 3 jaar geleden. En nu heb ik het nog steeds niet terug.
Mag ik voor deze zaken naar de rechter stappen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, je ouders mogen iets van je afpakken. Je ouders hebben "ouderlijke macht" over je tot het moment dat je 18 jaar bent. Vanuit deze ouderlijke macht mogen ze je een sanctie geven. Vanuit een opvoedkundige reden.Deze sanctie zou kunnen bestaan uit het innemen van " jouw" spullen. Ik ken je ouders niet, maar meestal zullen ouders wel een reden geven wanneer ze je spullen innemen. Je zegt dat je niet kunt praten met je ouders. Zou het kunnen dat je ook moeite hebt om te luisteren naar wat ze je vertellen ? Ben je vaak zo boos dat het niet binnenkomt wat ze tegen je zeggen ? Probeer toch eens op een rustige manier aan je ouders te vragen waarom ze je spullen afpakken. En dan alleen maar luisteren naar wat ze zeggen, zonder te reageren. Wanneer het echt niet lukt, ga dan praten met iemand die je vertrouwd, ( buurman, tante, decaan school ) om te lijken hoe je de communicatie met je ouders kunt verbeteren. Misschien moet er iemand bij zitten wanneer je met je ouders praat. Wanneer dat niet lukt : Je kunt ook bij de huisarts aangeven dat je hulp nodig hebt bij de communicatie met je ouders. De huisarts kan kijken welke hulp er in de regio voor je is.

Bronnen:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ouderlijk_gezag

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100