Mijn vader woont in Nederland, maar ik wil hem graag door een arts in België laten onderzoeken. Is dat mogelijk? Zijn daar hoge kosten aan verbonden?

Hij is meerdere malen in het ziekenhuis in NL opgenomen geweest, maar daar sturen ze hem na enkele dagen weer terug naar huis, doodziek. Blijk dat hij waarschijnlijk een neurologisch probleem heeft maar hij moet wel enkele maanden wachten voor dat onderzocht kan worden. Hij kan niet meer zelfstandig lopen, heeft ontzettend veel beenpijn, en een scan heeft niks uitgewezen. Nu willen we hem dolgraag naar belgie brengen om met een neuroloog te praten en hopen dat die ons verder wil en kan helpen met het stellen van een duidelijke diagnose!!!

Iemand die me hiermee kan helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Ook als er geen sprake is van een acute (nood)situatie kunt u zorg krijgen in het buitenland. U kiest daar dan zelf bewust voor. Bijvoorbeeld omdat de zorg in het buitenland dichterbij, goedkoper of beter van kwaliteit is. Of omdat u dan minder lang hoeft te wachten op uw behandeling.

In dit geval is de Europese ziekteverzekeringskaart en het E111 formulier niet geldig. Of u recht heeft op vergoeding en vrije keuze van zorgverlener hangt af van:

- Heeft uw zorgverzekeraar een contract met deze zorgverlener?
- Werkt de zorgverlener in een EU-land?
- Is er wel of geen ziekenhuisopname nodig?

Heeft u een verwijzing van uw zorgverzekeraar?

Als u dat wilt, kan uw zorgverzekeraar u voor een behandeling of operatie doorverwijzen naar een zorgverlener in het buitenland. In dat geval heeft uw zorgverzekeraar waarschijnlijk een contract met die zorgverlener afgesloten. Dit heet gecontracteerde zorg. Het zijn meestal zorgverleners in Duitsland of België. Uw zorgverzekeraar kan u een actueel overzicht geven.

U heeft dan geen totale vrije keuze, maar u kunt kiezen uit die zorgverleners waarmee een contract is afgesloten. De zorg wordt op dezelfde manier vergoed als wanneer u in Nederland behandeld zou zijn.

Niet-gecontracteerde zorg

U kunt ook besluiten dat u geen gebruik wilt maken van de regionale afspraken of de contracten die uw zorgverzekeraar heeft met zorgverleners. Bijvoorbeeld omdat u uit meer zorgverleners wilt kunnen kiezen. Dat kan. U kiest dan voor niet-gecontracteerde zorg. De mogelijkheden hiervoor en dan vooral uw rechten op vergoeding van kosten worden mede bepaald door:

- uw rechten als Europees burger op basis van de wet- en regelgeving van de Europese Unie;
- of er wel of geen opname nodig is voor de behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het begint bij de verzekering. Als de wachttijd echt enkele maanden bedraagt, moet je vader (of jij, in zijn naam) contact opnemen met zijn verzekeringsmaatschappij. De meeste verzekeringsmaatschappijen doen aan 'wachtlijstbemiddeling' en hebben een vaste lijst met ziekenhuizen die je vader mag bezoeken als het daar sneller gaat.

Als je zelf al een idee hebt waar hij sneller terecht zou kunnen, is het een kwestie van toestemming vragen aan de verzekeringsmaatschappij of hij naar die arts in België mag, en klaar ben je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!! Weet je ook hoe het zit als de verzekeringsmaatschappij niet instemt? Kan je dan helemaal niets terug vergoed krijgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij inderdaad niet. Maar dat kun je ook meteen bij ze navragen.
Mocht je vader bij het CZ verzekerd zijn,mag hij kosteloos (op hun kosten dus) een arts of ziekenhuis in Belgie bezoeken,de enige kosten die hieraan verbonden zijn ,zijn de reiskosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal geen gek idee! Ik weet dat heel veel Zeeuwen de voorkeur geven aan ziekenhuizen in België en de daaraan verbonden kosten worden door de verzekeraars (meestal) gewoon vergoed. Als je hieronder op link klikt, zie je meteen al verschillende ziektekostenverzekeraars die daar geen probleem mee hebben:
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=behandeling+door+ziekenhuis+in+begi%C3%AB&oq=behandeling+door+ziekenhuis+in+begi%C3%AB&aq=f&aqi=&aql=undefined&gs_sm=e&gs_upl=3307l13089l0l36l36l0l24l24l0l204l1544l4.7.1l12&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=46133911d89e45a0&biw=931&bih=580

Als voordelen van behandeling in België worden vaak genoemd de kortere wachttijden, vriendelijke behandeling en (vooral) de efficiënte werkwijze: alle onderzoeken worden zo mogelijk op één dag uitgevoerd en aan het eind van de dag krijg je een afrondend gesprek met de behandelend specialist. Daar kunnen ze in ons land nog heel wat van leren!