kan je echt buikvet krijgen door light-producten?

Dus stel:iemand eet/drinkt dagelijks light-producten zoals cola-light,zoetjes,optimel vla/yoghurt,light halvarine en verder niet teveel.
Dan kan je toch niet dikker worden door iets waar 0kcal of weing kcal in zitten?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik las dat vandaag in een artikel,en ik had er al eerder iets over gehoord en gelezen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ligt ook aan de dosis, als je heel veel zoetstofen binnenkrijgt is het niet zo goed voor je. Maar volgens mij krijg je daar meestal diarree van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Light producten lijken misschien gezond, maar het zijn vaak allerlei chemische stoffen die je dan binnenkrijgt. Als je er niet teveel van binnenkrijgt natuurlijk zijn suikers en vetten gezonder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is nooit bewezen dat light-producten niet gezond zijn,en bijna overal zitten chemische stoffen in.
En vet en suiker neem ik liever niet teveel.
Suiker heeft een mens al helemaal niet nodig,vet wel met mate om gezond te blijven.
Als je anorexia hebt gehad en daar nog niet helemaal van af bent blijft dat moeilijk dus ga ik me daar niet druk over lopen maken.
Ritsuka
8 jaar geleden
Je hersenen lopen op suiker. Als je dat niet uit je voeding binnenkrijgt, gaat je lever het omzetten vanuit eiwitten, zo belangrijk is het.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De hersenen hebben glucose nodig ja,dat weet ik,ik krijg wel suikers binnen via fruit hoor,ik bedoel geraffineerde,toegevoegde suiker heb je niet nodig .
tinus1969
8 jaar geleden
@Ritsuka, je hersenen hebben geen suiker nodig en kunnen uitstekend draaien op zogenaamde ketonen (die worden gemaakt uit vet); verder is het omzetten van eiwitten in glucose een normala proces en de reden dat eiwitrijk eten gezond is.

Antwoorden (3)

In veel light producten zit nog steeds vet, zij het minder dan in de reguliere varianten. Het is dus niet uitgesloten dat je daar toch buikvet van ontwikkelt, als je er te veel van gebruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
In cola light zit geen vet. En toch wordt je er dik van. Leg eens uit...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij beweert dat je van Cola light dik wordt, ik niet. Light frisdrank bevat vrijwel geen calorieën en als diabeet mag ik die onbeperkt gebruiken. Dat heeft op mijn bloedsuikergehalte geen invloed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In cola-light,zoetjes en optimel vla(0 % vet staat er op) zit geen vet.
Light producten hebben suiker vervangers. Daar zitten geen calorieën in maar voeden de 'slechte' bacteriën in je lichaam. De optimale verhouding is 80% goede en 20% slechte bacteriën. Slechte bacteriën krijgen de overhand als ze 'gevoerd' worden. Je krijgt kwaaltjes als verstopping, boeren en maagzuur. En meer drang naar suiker, want die slechte bacteriën 'vragen' daar om. Zo wordt de balans verstoord.

Het is in jip en janneke taal, maar dat is het probleem van light producten en suiker(vervangers).
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wat heeft dit nu te maken met het ontwikkelen van buikvet?
paulus811
8 jaar geleden
Bedankt voor de min. De extra inname van suiker wordt omgezet in vet als je het niet verbrandt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die is niet van mij.
paulus811
8 jaar geleden
Ok, dan heb ik de verkeerde conclusie getrokken waarvoor excuses. Ik heb een link toegevoegd naar een presentatie waarin uitgelegd wordt waarom je dik wordt van light producten. http://youtu.be/jBvYVEngSSU
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar als je geen suiker gebruikt en weinig producten waar suiker inzit..?
Dan kan dat de reden niet zijn toch.
paulus811
8 jaar geleden
Nee, hoewel je ook kunt aankomen van vet natuurlijk. Als je iedere dag spek eet, krijg je weinig suiker binnen, maar vrees ik voor je gewicht. Het is op zich simpel, als je minder calorien inneemt dan verbrand val je af. Wat het probleem van zoetstoffen is, is dat de behoefte aan suiker toeneemt.
tinus1969
8 jaar geleden
@paulus811; als je minder calorieen inneemt dan verbruikt, dan val je af. dat klopt, maar je mist een belangrijk punt: Wat je verbruikt is niet constant, maar wordt beinvloedt door hormonale factoren. Eet je meer suiker/koolhydraten, dan produceer je meer insuline, en insuline stimuleert opslag van vet.
Eet je meer vet (vooral als je tegelijk maar 2-3 keer per dag eet en niet vaker), dan maak je minder insuline. Dat stimuleert verbranding. Iedereen kent het fenomeen van de spaarstand bij lijnen; die spaarstand is hormonaal gereguleerd.
Er zijn redenen om te denken dat light producten met een zoete smaak het hormonale systeem (mn insuline) van je lichaam in de war gooien: Je lichaam verwacht zoetigheid = energie, maar dat komt niet.
Er is dus wel insuline aanmaak, en insuline is een anabool hormoon: je wordt er dik van.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Insuline verhoogt de doorlaatbaarheid van celwanden voor glucose. Daardoor krijgen je cellen meer brandstof en daarin schuilt de anabole werking van insuline. Dik wordt je juist van glucose die niet door de cellen wordt opgenomen en als vet wordt opgeslagen. Van insuline wordt je echt niet dik.
tinus1969
8 jaar geleden
@MaartenVerrips, en wat denk je dat er met die suiker gebeurt nadat het door cellen is opgenomen? Glucose moet sowieso eerst door cellen (lever of vetcellen) voordat het als vet kan worden opgeslagen. Die cellen maken van die glucose onder andere vet en cholesterol; dat slaat compacter op. Dit is allemaal biochemische basiskennis, zo na te lezen op wikipedia of in een echt biochemie boek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 suiker die in cellen wordt opgenomen wordt verbrand om de energie die erin is opgeslagen vrij te maken. De restproducten van die verbranding zijn kooldioxide en water. Alleen een eventueel overschot aan glucose wordt in vet omgezet. Niet vanwege de compactheid maar vanwege de grote oplosbaarheid van glucose waardoor het ongeschikt is om langere tijd in het lichaam op te slaan. Ik heb ook weleens een boek gelezen.
tinus1969
8 jaar geleden
@MaartenVerrips; ik weet niet welk boek, maar dat boek is dan onvolledig.
De opname van suiker in cellen is de noodzakelijke eerste stap. Zodra het is opgenomen, kan die suiker verschillende kanten op:
-opslaan als glycogeen
-volledig verbranden
-omzetten in vet
-omzetten in andere nuttige stoffen
Insuline (als anabool hormoon) stimuleert opslag van glucose al dan niet nadat het in vet is omgezet; overigens stimuleert insuline ook direct de opslag van vet.
Insuline is eigenlijk het 'eet-hormoon'; het is het hormoon dat tijdens en direct na een maaltijd stimuleert dat de zojuist gegeten suiker/vet/aminozuren worden opgenomen en opgeslagen. Dat het bloedsuikerspiegel reguleert, is maar één (zichtbaar) onderdeel van het totale effect.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De werking van insuline verschilt niet per type cel maar wat er met de glucose in de cel gebeurt verschilt wel per type cel. Omzetting in vet gebeurt volgens jou in lever- en vetcellen: normaal gesproken niet in bijvoorbeeld spiercellen. Zo gezien speelt insuline inderdaad een rol bij opslag van vet in cellen maar opslag van vet zal pas plaatsvinden als een overmaat aan glucose in het bloed aanwezig is. Dat is het gevolg van overmatige opname van energierijk voedsel en heeft met de werking van insuline niets te maken.
tinus1969
8 jaar geleden
@MaartenVerrips: niet helemaal. Zie wikipedia (liefst de Engelse); insuline bevordert de opslag van alles, zowel vet als suiker. Insuline is ook nodig om vet na een vette maaltijd op te slaan. Daarom verstoren light producten het systeem; je lichaam proeft zoet, verwacht dus energie, dus gaat insuline maken, en die insuline stimuleert opname en opslag van suiker en vet in cellen, en remt juist dat suiker en vet uit die cellen vrijkomen en verbrand worden. Allemaal standaard biochemie, al meer dan 25 jaar bekend maar vaak genegeerd door voedingskundigen zonder biochemische achtergrond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En dus kan je als je niet veel eet en weinig suiker en vet binnen krijgt toch buikvet krijgen?
tinus1969
8 jaar geleden
@Laurena, Je gewicht hangt sterk af van hormonale factoren.
Het sterkste zie je dat met een trage schildklier (nu weer flink in het nieuws). Wie dat heeft, kan lijnen wat je wil, je komt aan.