hoi ik durf niet Nee tegen te zeggen tegen me vriendinen

ik ben bang dat ze boos worden. En ik moet altijd bij hun staan ..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (14)

het leven is geven en nemen,ik denk dat je verkeerde vriendinnen heb,probeer het eens in één groepje jongens,misschien ken je daar beter mee op schieten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Welja, meteen maar een groepje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rare moeder heb je dan je mag toch je eigen vrienden wel uitzoeken
Hoi,

Je moet geen dingen doen waar je het niet mee eens bent, als ze het niet accepteren, jammer voor hun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg dat dat niet zo is, maar dat zij lullig doen, als ze jou keuzes niet accepteren.
Dan worden ze toch lekker boos? Maakt toch niet uit, voor die vrienden 10 andere vrienden, het zijn trouwens geen eens vrienden als je geen nee kan zeggen. En je weet ook niet zeker of ze boos worden! Proberen dus!

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de basisschool had ik er één en dat was genoeg. Twee is ook mooi, maar voor 10 echte vriendinnen heb je niet eens tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vier vriendinnen die je altijd moet bijstaan.......is te veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 3 vrienden, en de rest zijn kennissen. Ik zei voor die vrienden 10 andere, maar dat bedoelde ik natuurlijk niet letterlijk. Als je huidige vrienden boos op je worden omdat je een keer nee zegt, is het misschien beter om eens wat andere vrienden te zoeken.
Als je vriendinnen om zoiets boos worden, dan weet je meteen wat voor vriendinnen het zijn.

Echt goede vrienden zijn mensen die ook een nee kunnen accepteren en niet direct boos worden. Gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt, dan komen de vrienden vanzelf.

Wees jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja blijf wie je bent,
Je mag wel nee zeggen.
Pech voor hun als ze boos worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom durf je geen ‘nee’ te zeggen? Waar ben je precies bang voor?
Maar zodra je weet waar je bang voor bent ("Als ik ‘nee’ zeg, vinden ze me niet aardig meer") kun je iets doen aan die angst ("Als ze me al niet aardig vinden als ik een keertje niet mee wil naar de stad, ligt dat aan hen, niet aan mij.")

Op jouw leeftijd is de sociale druk heel erg hoog, zeker bij meisjes. Ze vormen dan hechte clubjes die zich eventueel afzetten tegen anderen (jongens, leraren of meisjes die niet in hun clubje willen/mogen/passen). Wanneer je ‘nee’ zegt, zet je jezelf voor een kort moment buiten de groep en als je dat te vaak doet, zien ze jou als een bedreiging voor de groep en lig je erbuiten.
Binnen een clubje heb je vaak ook één baas waar de rest achteraan loopt. Als die ‘baas’ jou veel verzoeken doet, is de kans groot dat ze jou aan het uittesten is.
Omdat je zelf ook een meisje bent, ben je (waarschijnlijk) gevoelig voor dergelijke mechanismes en zul je niet gauw een onwenselijk antwoord geven.

Ik zou je willen adviseren om daar toch mee te experimenteren. Het is heel belangrijk om je grenzen te leren aangeven. Begin gemakkelijk, bijvoorbeeld bij een jonger broertje of bij iemand uit een klas lager. Langzamerhand kun je het niveau voor jezelf opschroeven tot je uiteindelijk aan iedereen op een natuurlijke manier je mening durft te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanessa: Hoe erg is het dat je een keer ruzie krijgt? Waarom is ruzie zo erg? Probeer die vragen voor jezelf te beantwoorden.
Probeer gewoon eens je grenzen aan te geven. Kijk wat er gebeurt. Misschien merken ze het niet eens en wordt er niemand boos. Of er wordt iemand wel boos en jij loopt stoer weg omdat jij zojuist je grenzen hebt aangegeven. En kijk de kunst af van anderen die het kennelijk beter kunnen dan jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat gebeurt er als ze de school erbij halen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn geen vriendinnen! Die mensen zijn jou gewoon aan het pesten, en flink ook.
Hier moet iets aan gebeuren: jij moet duidelijk zijn dat je dat niet meer wil, je ouders en mentor moeten duidelijk zijn dat pesten niet mag.
Wat kan jij doen? 1 Stop met die pesters 'vriendinnen' te noemen. Ik dacht eerst dat je vriendinnen af en toe niet zo aardig waren. Maar je wordt gepest.
2 Praat met je ouders hierover, vertel dat je bang voor ze bent, dat ze je slaan. Vertel alles, hoe meer ze weten, hoe beter.
3 Ga naar je juf of meester. Als je wil, kun je je ouders meenemen. Als je ouders gewoon rustig aan de juf of meester vertellen wat jouw probleem is en dat de school daar iets aan moet doen, werkt dat wel goed. Wel rustig blijven, ook je ouders.
4 Als het nog steeds niet gaat, bedenk dan eens of je naar een andere school wilt.
Denk ook eens aan een kanjertraining http://www.kanjertraining.nl/ Die is speciaal voor kinderen die gepest worden. Die website is handig voor je ouders en de juf of meester. Kijk zelf dit filmpje eens http://www.youtube.com/watch?v=gWRFo9357Dc Dan zie je hoe zo'n training gaat. In de zijlijn zie je nog meeer filpjes die erop lijken. Ik hoop dat je filmpjes kan kijken op je pc. Tot slot:
Je hebt recht op een veilig leven. Deze situatie is niet veilig voor jou, kom nu voor jezelf op, laat weten dat je wil dat het anders is. Pesten kan jou voor de rest van je leven beschadigen (bang en onzeker blijven). Je zult er veel van leren en ik denk dat je leven er een stuk leuker op wordt.
als je vriendinnen je niet accepteren zoals dat jij bent zullen ze dat nooit doen en hebben ze geen respect naar jou toe..
je moet laten zien wie je werkelijk bent en als jij iets van plan ben bijvoorbeeld ergens anders te gaan staan dat je dat ook lekker doet.
zo kunnen ze ook accepteren dat je ook je eigen ding heb en je eigen wil.
het leven bestaat uit keuzes, je maakt goede keuzes maar je maak took slechte keuzes in het leven iedereen heeft dat.
maar zo kan je ook goede keuzes maken met vrienden/vriendinnen of juist verkeerde vrienden of vriendinnen selecteren.
het leven si een leerproces, als ik jou was zou ik lekker me eigen gang gaan zodat je zelf gaat zien wat hun reactie is en of ze wel boos worden.
als dit wle het geval is zou ik gewoon lekker andere vriendinnen zoeken en hun gedrag negeren en links laten liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me duidelijk dat ze nogal intimiderend zijn. Dat ze niet naast je staan zoals vriendinnen doen, maar dat ze boven je staan en de macht over je hebben.

Dit lijkt me geen vriendinnen. Absoluut niet.

Als je nu eens niet naar hun kijkt, waaraan zou een hele goede vriendin moeten voldoen om jouw vriendin te mogen zijn?
Precies, je leest het goed: "jouw vriendinnen mogen zijn". Jij bent daarin de leidende factor. Nu mag jij hun vriendin zijn, als... ... jij doet wat ze zeggen. Dat is geen echte vriendschap.

Ga op zoek naar personen die je wel graag in je buurt wil hebben. Niet naar personen waar jij een goede uitstraling van krijgt. Het gaat zoals je nu met je vraag merkt, om het innerlijke, niet om het uiterlijke.
Dus waar voel jij je prettig tussen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen vinden het moeilijk om nee te zeggen in bepaalde situaties. Het helpt als je je ervan bewust wordt waarom je dat moeilijk vindt.
Bovendien kun je verschillende gesprekstechnieken leren om op een vriendelijke manier nee te zeggen.

Ja-zeggen omdat je 'nee' simpelweg niet over je lippen kunt krijgen. Herken je dat?
Veel mensen doen het. Uit angst, onzekerheid of schuldgevoel. En wat is het gevolg? Je komt in de knoop met jezelf, bent opgezadeld met iets wat je helemaal niet wilt en je houdt uiteindelijk ook de ander voor de gek omdat je niet oprecht bent in je bedoelingen. Het kán anders.

Lees hier tips en een online cursus:
http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/assertiviteit/nee-zeggen.html

Als je beseft dat je niet op een verzoek wilt ingaan, maar dit niet durft te zeggen, dan is dat vaak het gevolg van bepaalde gedachten en denkpatronen.
Je kunt leren die te doorbreken.
Als jij 'nee' zegt is dat niet het einde van de wereld.

http://www.sochicken.nl/jezelf/nee_leren_zeggen_is_niet_moeilijk.html

Misschien kun je zelfs een assertiviteitstraining gaan doen en check bij je verzekering of dat vergoed wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/nee-zeggen.58242

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/tijd-gewoon-nee-zeggen.34967
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de eigen groep niet meeveranderd, zal degene die zelfvertrouwen krijgt, misschien behoefte krijgen aan een andere "groep".
Forget about al die cursussen, gewoon zeggen wat je denkt, dan houdt je je echte vriendinnen over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het eerst bij iets kleins. desnoods met een smoesje, je moet eerst wennen aan voor jezelf kiezen.

Kijk ook hoe zij onder elkaar zijn, worden ze boos als de ander niet doet wat ze willen, en wat zijn de gevolgen van die boosheid.
Vriendinnen ruziën meestal nogal wat af zonder dat de vriendschap daar echt onder leidt.

Begin klein, onthoud elke overwinning en wees trots op elke overwinning die je boekt. Zo wen je langzaam aan voor jezelf opkomen en leer je dat de gevolgen vaak wel meevallen. Die meiden kunnen echt wel tegen een stootje.

Verander, wees het zat, jij bent de enige die dit kan veranderen en je kunt het echt. Hier je vraag stellen was je eerste actie van voor jezelf opkomen.

Het veranderen lukt als je het zelf wilt, je moet er zelf echt achter staan, geeft niets als je bang bent als je je er maar niet door laat tegenhouden.
Twee stappen vooruit een stap achteruit, zeggen ze wel. Houdt daar rekening mee soms lukt het beter soms gaat het niet. Dat geeft niets elke overwinning die je haalt is binnen en kan niemand je ooit weer afnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastige situatie.
Ik snap niet dat iedereen je vraag afdoet met een 'nou dan zijn het geen echte vriendinnen, je bent beter af zonder'. Ik herinner me van de middelbare school dat bijna iedereen op die manier dacht. Dat als je bij een ander groepje ging staat, mensen je een overloper en verrader vonden. Absolute onzin natuurlijk, je mag best de ene keer met de een kletsen en de andere keer met een ander. En je laat door met anderen te kletsen of daar in de pauze bij te gaan staan ook echt niet je vrienden in de steek. In de steek laten kan je pas zeggen als jij er niet voor hen bent wanneer zij het moeilijk hebben en je steun nodig hebben. Maar voor een gewone pauze geldt dat natuurlijk niet.
Maar toch ervaren pubers dat vaak wel zo.

Het is logisch dat je de vrijheid wil om elk moment zelf te kiezen bij wie je gaat staan.

Maar als veel pubers zo denken, blijven er misschien weinig leuke mensen over om bij te gaan staan. Er zijn uiteraard wel mensen die je helemaal vrij laten, maar doordat er altijd mensen in die groepjes zijn die dat niet doen, kom je het toch vaak weer tegen. Misschien ook niet hoor, misschien zijn de meeste wel zo dat ze je vrij laten.

Maar ja, je kan dan wel gaan staan bij die mensen die je vrij laten, maar als je hen gewoon niet zo leuk vindt, of je hebt niks leuks om over te praten samen, dan is het misschien toch wel gezelliger bij je huidige vrienden.
Maar goed, wie weet vind je wel heel veel leuke vrienden waar je het echt gezellig mee hebt als je je losmaakt van je huidige vrienden.

En het kan ook dat jouw vrienden onredelijk veel van je eisen, en dat ze je inderdaad manipuleren en geen echte vrienden zijn. Of zelf wel denken dat ze je echte vrienden zijn, en dat ze niet doorhebben dat ze je teveel manipuleren op deze manier, dat zij denken dat dat normaal is. En dat je nieuwe vrienden net zo leuk zijn, maar je wel vrijheid gunnen.

Je kan proberen om te gaan ontdekken of dat zo is. Wie weet ontdek je heel veel leuke mensen.

Maar aan de andere kant, er is wel het risico dat als je het probeert, je huidige vrienden je laten vallen. Zo stom zijn sommige pubers nou eenmaal, dat ze dat doen.

Toch zou ik tegen hen vertellen dat je hun hartstikke leuk vindt en graag bij ze bent, maar ook af en toe bij anderen wilt staan. En dat dan ook doen. Misschien valt het allemaal enorm mee en ontmoet je keiveel leuke mensen, en accepteren je huidige vrienden het toch wel, omdat ze je gewoon niet willen missen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen nee mag zeggen tegen vriendinnen, dan zijn het geen echte vriendinnen... dan zijn het koninginnetjes die onderdanen nodig hebben...dan wordt je alleen gebruikt wanneer ij daar behoefte aan hebben...
Stel zelf je grenzen en zeg nee als jij dat juist vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen probeer het eens uit (maar dat durf ik niet)Probeer je eigenoverdrijven eens in te zien. Wat voor vriendinnen zijn dat als ze jou niet over jezelf laat beslissen.
Maar ho ho we gaan wat vlug want je zegt dat je bang bent,
Je kunt het ze recht op de man af vragen (vrouw in dit geval)of je kunt het uitproberen.
Er is dus achter te komen maar hoe dat hanhgt af van je lef. of keuze en misschien weet je zelf nog wel wat beters (via vriendin??)
Verder moet je kijken in hoeverre de anderen bereid zijn naar jou pijpen te dansen.
En daarnaast hoef je ook niet persé nee te zeggen maar het moet wel kunnen zonder allerlei complicaties. Ik neem aan dat ik over een paar gezonde meiden spreek waar best wel eens een scheef woord mag vallen maar die wel in staat zijn een conflict op te lossen.
Het feit dat ze willen dat jij bij hun komt staan geeft een stukje populariteit aan. Gebruik dat handig, alsnog naar hun pijpen dansen breekt het op lange termijn weer af. Sta voor jezelf en straat zelfverzekerdheid uit. Wees positief en zoek naar een oplossing, geen verlies methode, dan jullie en dan ik of een win win situatie (haal die andere vriendin(en) er ook bij en maak samen lol.
Met alles wat ik tot nu toe gelezen heb aan wijze raad ben ik er van overtuigd dat je er wel uit zult komen, suc6!