Waarom krijgt men net schrale lippen in de winter?

Ik word vaak elke dag wakker met een klein sneetje in mijn bovenlip, maar hier heb ik alleen last van in de winter. Hoe kan dat? Wat doet de kou met je lippen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De huid bij je lippen is veel dunner dan de huid op andere delen van je lichaam. Je lippen hebben geen talgkliertjes, geen natuurlijke beschermlaag van huidvetten en geen hoornlaag die voor bescherming zorgt.
In de winter zorgen wind, kou en regen voor droge lippen. Bovendien is in de winter de luchtvochtigheid lager dan in de zomer, en daardoor worden je lippen sowieso al droger. Dus deze fragiele huid gaat er uitzien als craquelé, en dan kan er vrij eenvoudig een scheurtje in ontstaan.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
's Winters valt er meer regen, is er vaker mist en ligt de temperatuur veel lager. Het verhaal dat de luchtvochtigheid 's winters lager ligt klopt dus niet.
Amadea
8 jaar geleden
Als het in de winter vriest is de lucht erg droog. Hoe kouder het is, hoe minder waterdamp er zich in de lucht bevindt. En met de verwarming op volle toeren kan het dan in huis ook erg droog worden. Dat is allemaal van invloed op de gesteldheid van de huid van je lippen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De reactie samen met je antwoord maken dit tot een compleet, goed antwoord +.
Z512099
8 jaar geleden
De gemiddelde relatieve vochtigheidsgraad is in de winter juist het hoogst.
nielsjuh
8 jaar geleden
@Amadea +1. Je reactie is ook Correct. Luchtvochtheid is inderdaad laag met koude temperaturen.