Ik heb laatst last gehad van slaapverlamming, ik ben erg claustrofobisch, ik durf niet meer te slapen. Wat moet ik nu doen?!

Ik krijg een paniekaanval als ik me niet kan bewegen. Ik durfde al niet echt onder de dekens te liggen, maar me niet kunnen bewegen voor 5 min... (het duurt gemiddeld 5 min) is nog veel erger. Ik heb gelezen dat je op je zei moet liggen, dat durf ik niet want als ik zo lig, voel ik me erg kwetsbaar. ik schrik heel snel van geluiden omdat ik óók als de dood ben voor dieven én voor demonen waarvan ik denk dat ze bestaan... ik kan dus niet in slaap komen, en ik durf het niet. Ik durf nu dus ook niet meer wakker te worden. Hoe kan ik van mijn slaapverlamming afkomen!? Please help, ik heb al 4 dagen niet geslapen...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Om de lengte van een slaapverlammingsperiode te verminderen, kan men proberen armen of benen alsnog te bewegen. Dit is mogelijk indien men een angst of paniekgevoel weet te voorkomen (zie onder "gevoelsmatig"). Concentratie om slechts één arm of been krachtig te willen bewegen leidt tot een direct uit de verlammende toestand te komen. Om te voorkomen dat men terugvalt in een slaapverlamming, wordt aangeraden om een tijdje wakker te blijven voordat men opnieuw gaat slapen en een andere positie in bed aan te nemen (door bijvoorbeeld op de zij te gaan liggen in plaats van de rug) https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming

Je schrijft dat het goed is als je op je zij gaat liggen, maar dat je je dan kwetsbaar voelt. Het kan helpen als je een kussen tegen je buik legt en tegen je rug. Het voelt alsof je veilig bent ingestopt. Een nachtlampje zoals je die voor kinderen hebt (voor in het stopcontact) kan mogelijk ook helpen. Dan zie je je slaapkamer beter als je wakker wordt en word je waarschijnlijk ook echt wakker. Dan krijg je misschien minder snel enge gedachten in je hoofd. Verder zou ik zeker meer hulp zoeken bij bijvoorbeeld de huisarts of een psycholoog.

Toch echt jezelf dwingen om op je zij te liggen, ik doe dit ook altijd en heb nog nooit slaapverlamming gehad terwijl ik op mij zij lag. Ik heb ook gehoord dat je je moet focussen op het bewegen van je tenen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100