Helpt pittige soep echt bij keelpijn?

Rota heeft last van een beginnende (Mexikaanse?) keelpijn. Dus koos Rota zoeven in de bedrijfskantine de pittigste van de twee soepen, want dat voelt goed aan bij keelpijn.

Maar: helpt het eten van iets pittigs nu echt, of voelt het alleen maar goed aan? Geeft het alleen maar even een gevoel van verlichting, of vermindert het de klachten daadwerkelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechts-shift en ' gevolgd door e geeft inderdaad ë - net als links-shift en ' gevolgd door e. Maar dat geldt alleen als je je toetsenbord op NL hebt ingesteld. Mijn toetsenbord staat op US ingesteld, en dan werken die trucs niet. Ik gebruik dus gewoon Alt-0235 om ë te produceren. Maar zoëven schrijf ik altijd als zoeven - voor de leukigheid.

Het beste antwoord

Pittige soep bijt lekker in je keel en de keelpijn blijft een tijdje weg en voelt goed aan, maar het helpt niet.
Je kunt beter kamillethee met honing drinken, de hete thee met kleine slokjes drinken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en helder antwoord. Overigens is het gelukkig niets ernstigs geworden. Keelpijn, daarna redelijk verkouden, af en toe wat hoofdpijn. Nu nog slechts af en toe een "kikker in de keel" en wat snotterig. Nog een paar dagen en het is over.

Andere antwoorden (9)

In principe komt de verlichting bij keelpijn enkel door de slikbeweging. Daarom kun je bij keelpijn ook net zo goed op een steentje zuigen als op een zuigtablet.

Maar het kan wel zijn dat Rota meer onder de leden heeft en dan kan pittig/hartig inderdaad wel een heilzaam gevoel geven, maar hoe dat kan dat weet ik ook niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is voornamelijk het zoute element dat het goed doet bij keelpijn (zout gorgelen helpt ook altijd).

Kippesoep schijnt trouwens ook goed te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+1
kippensoep schijnt idd heilzaam te zijn voor zo'n beetje alles wat je kan bedenken.
schiet alleen niet op als je vega bent ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vegetarische kippen eten :)
Pittige soep is juist helemaal niet goed van keelpijn.Dat gaat de keel nog mee irriteren.Neem lekker een schepje honing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van harte beterschap, Rota!

Kruiden

Pittige gerechten doen goede dienst bij verkoudheid, door het losmaken van het slijm, en je proeft tenminste iets, het voelt ' lekker' in je keel en het lijkt wel alsof de pijn daardoor wat verdoofd.

Kippensoep

Al eeuwen wordt kippensoep aanbevolen bij griep en verkoudheid, en dit is geen fabel. Studies hebben aangetoond, dat kippensoep inderdaad helpt.

Ten eerste, de stoom die van de soep afkomt, verlicht de verstopping van neus en borst. Bovendien zou de bouillon ontstekingremmende eigenschappen hebben. De beweging van witte bloedlichaampjes, deze zouden aanzetten tot het vermeerderen van slijm in neus en longen, zou gestopt worden.

Bovendien zijn de kruiden, zoals knoflook en peper, al vanouds middeltjes die gebruikt worden bij aandoeningen van de luchtwegen.

Kruidenthee

Verder is de volgende kruidenthee uitstekend:

Drinken

Drink veel water en vruchtensap om de afvalstoffen zo snel mogelijk af te voeren.

Drink niet te veel dranken die vocht onttrekken, zoals koffie en thee. Kruidenthee is wel goed.

Drink geen alcolhol, dit onttrekt ook vocht aan het lichaam en vitamine C. Bovendien wordt de lever er extra door belast, en dit orgaan speelt al een grote rol bij de verwerking van afvalstoffen vanwege de verkoudheid.

Melk zet aan tot slijmvorming, dit kan slijmvorming in neus, holten en longen verergeren.

Eten

Als je geen of weinig trek hebt in eten, dan is dat niet erg zolang je voldoende drinkt. Als je eet, eet dan lichtverteerbaar voedsel als soep, rijst, kip enz.

Grapefruit

Grapefruit kan je goede diensten bewijzen bij verkoudheid. Het bevat veel vitamine C, en helpt het functioneren van de lever en dus je immuunsysteem.

- Let wel op! met sommige medicijnen mag je geen grapefruit gebruiken! (o.a. medicijnen tegen epileptische aanvallen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De genezing van je keel zal versnellen door een goede doorbloeding ter plekke.
Dat kun je bereiken met het zuigen op een snoepje,maakt niet uit welk snoepje, al die zogenaamde keelsnoepjes met extra's erin helpen niet meer of minder. Het gaat erom dat je ergens op zuigt.
Als je iets heel pittigs eet, zou het kunnen dat je extra veel bewegingen maakt met je keel, wat de klacht niet meteen vermindert maar wel op de lange duur, het verhoogt de doorbloeding.
Toch zal een geïrriteerde keel eerder last hebben van de soep, maar als het een hele pittige soep is zal het waarschijnlijk ook iets verdoven.
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Rota die pittige soep lekker vindt,moet hij die vooral nemen,maar Rota moet wel oppassen dat z'n a.s. ex werkgever er niet expres rommel in doet om Rota zo nog eerder kwijt te raken! Eet en drink gerust alles wat je lekker vindt,helpt het niet, heb je toch genoten! Verder rustig uitzieken en beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook mijn twijfels over die kantine-soep, in jouw geval zou ik liever 'Rota's hot mushroom soup' nemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS.: Beterschap Rota!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mij helpt waterijs goed en bisovol zuigtabletten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door zout slinkt het slijmvlies,dus gorgelen met zout helpt altijd goed.Zelfs als je veel slijm hebt.Is dit het geval vermijdt dan melk te drinken of andere romige dranken.Eet een zoute haring,als je dat toevallig lekker vindt,helpt echt.Wat ook goed helpt is gorgelen met pure bessensap(klein flesje v.d. Betuwe.Je kunt het wel of niet doorslikken.Een stof in de bessensap doodt de bacterien.Als je naar bed gaat,neem dan een theedoek,spoel hem uit in heet water,strooi er zout op,vouw hem in de lengte op en leg hem om je hals.Doe hier een handdoek omheen,ga slapen en de volgende morgen is het meestal weg.
amc