Kun je eenmalig naar een tandarts gaan om een (verstands)kies te laten trekken?

Een vriend van mij woont sinds kort in Nederland en heeft last van zijn verstandskies die getrokken moet worden. In Suriname ging je dan gewoon langs bij een tandarts tijdens inloopuren en werd de kies getrokken.

Hij heeft nu een basisverzekering en staat niet bij een tandarts ingeschreven. Kan hij ergens zijn kies laten trekken zonder dat hij zich helemaal moet inschrijven en (half)jaarlijkse controles moet doen? Hij leeft van een klein inkomen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
3.1K
tinus1969
8 jaar geleden
Een tandarts zit NIET in de zorgverzekering. Gewoon bellen en vragen.

Het beste antwoord

"helemaal moet inschrijven"...?
Ik weet niet wat jij denkt dat daar 'allemaal' bij komt kijken, maar ik kan van harte aanraden dit gewoon te doen. Doorgaans een kwestie van online een formulier invullen.
Zodra je je hebt ingeschreven kan je een afspraak maken en zal een extractie gewoon worden vergoed, mits daar een noodzaak voor is. Mag (niet moet) hij vervolgens ook nog eens gewoon ieder (half) jaar op controle.

Zonde van de verzekeringspremie hier geen gebruik van te maken, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naar mijn weten worden controles niet vergoed bij de basisverzekering? Alleen de kosten van chirurgische tandheelkundige hulp, röntgenonderzoek en uitneembare kunstgebitten. En tandartsenpraktijken mogen volgens mij zelf weten of ze nog mensen in laten schrijven, ik kan me voorstellen dat ze dat niet willen doen bij iemand die niet van plan is voor controles te komen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij inschrijving vragen ze je echt niet of je wel op controle komt. Dat mag je (gelukkig) helemaal zelf weten.
Maar voor de helderheid: als je je hebt ingeschreven bij een tandarts ben je nergens toe verplicht (behalve komen opdagen bij afspraken die je zelf met de tandarts gemaakt hebt). :) Overigens vergoedt Menzis jaarlijkse controle ook nog steeds vanuit het basispakket. Kortom, al is het maar om de kosten van die ene extractie te drukken: laat hem zich gewoon inschrijven bij een tandarts. Dat werkt ook makkelijker wanneer hij eens met spoed naar de tandarts moet.
Bij een tandarts langsgaan waar je niet bent ingeschreven leidt per definitie tot hogere kosten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de informatie!
We gaan meteen op zoek naar een tandarts in de buurt.
Computoon
8 jaar geleden
Basispakket is voor iedere zorgverzekeraar gelijk en tandzorg zit daar alleen in tot 18 jaar.
Je kunt je aanvullend verzekeren voor de tandarts maar -als ik voor mezelf spreek- is het zelf betalen van twee halfjaarlijkse controles en het af en toe vullen van een kies veel voordeliger dan het afsluiten van een tandartsverzekering die vaak maar 75 procent vergoedt en dan ook nog tot een maximum van 750.- per jaar. Dat wordt dus bijbetalen als de tandarts zich gaat uitleven op kronen en bruggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelf twee halfjaarlijkse controles zijn niet altijd nodig. Bij kinderen en jongeren zou ik het zeker aanraden, en voor mensen met een zwak gebit ook. Voor menigeen is het echter helemaal niet nodig en volstaat hooguit een keer per jaar.

Andere antwoorden (2)

Ja hoor gewoon even een tandarts zoeken die tijd heeft en afrekenen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kunnen misschien wel,
maar niet alle tandartsen zullen dit nog willen doen.

Vele zullen je doorverwijzen naar een stomatoloog.
Deze zijn meer gespecialiseerd.
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Voor een normale verstandskies niet hoor. Dat doen ze alleen als er een probleem is of te verwachten./