Hoe lang kan de verdoving duren?

Ik heb woensdag links onder kieslaten verwijderen waar een ontsteking onder zat. Dit is eerst achterin en daarna om de kies heen verdoofd. Nu zijn we 4,5 dag verder en mijn lip en kin zijn nog steeds verdoofd. Is dit niet erg lang? De hechting hangt ook los.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
9.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet normaal. Ik zou morgen direct de tandarts bellen.

Antwoorden (2)

Oei dat klinkt niet goed,
Ik zou terug gaan naar de tandarts, je weet nooit wat er aan de hand is!!
Heel veel sterkte ik hoop dat je hier wat mee opschiet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is voor een gewone lokale verdoving echt te lang.

Het lijkt waarschijnlijk dat bij het verdoven de zenuw is geraakt die de tandarts heeft aangeprikt helemaal achterin je mond. Daarom is ook je lip en kin verdoofd, waarschijnlijk precies voor de helft, klopt dat?

Dat is helaas een bekende complicatie van geleidings- of regionale verdoving, waarbij dus zo dicht mogelijk bij de zenuw wordt verdoofd. Bijna altijd gaat het vanzelf over, of de zenuw moet wel een heel flinke optater hebben gehad, maar bij het voorzichtig aanprikken verwacht je dat niet. Het vervelende is alleen dat het erg lang kan duren, van enkele dagen tot weken tot echt maanden tot bijna een jaar. Zenuwweefsel geneest tergend langzaam. Hoe lang het precies duurt, is afhankelijk van hoe erg de zenuw is beschadigd en dat is vaak niet te voorspellen. Heel vervelend, maar dat gebeurt soms. Ik heb het zelf wel eens gehad met een zenuwblokkade voor een orthopedische operatie, dat heeft ook een aantal maanden geduurd.

Neem in elk geval morgen (maandag) contact op met de tandarts die je heeft behandeld. In de eerste plaats omdat ik natuurlijk ongelijk kan hebben: misschien is het gebied vooral doof door zwelling van de ontsteking nog, weet ik veel. Of er is iets heel anders aan de hand wat simpel behandeld kan worden. Op basis van je verhaal lijkt een wat gekneusde zenuw me waarschijnlijk, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen andere verklaringen zijn. Maar de tandarts moet ook weten welke complicaties er optreden, het is van belang dat hij/zij op de hoogte is.

Hopelijk valt het allemaal mee en komt het gevoel snel weer terug. Bij zenuwbeschadiging zie je vaak dat of eerst de kracht en dan het gevoel terugkomt, of andersom. Wees dus niet bang als je mond nog heel lang doof blijft voelen terwijl je alles weer kunt qua spiercontrole, of dat de doofheid snel wegtrekt maar het nog steeds slap of zwak blijft. Zoals gezegd: het kan best even duren voor het volledig hersteld is. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad tot de helft verdoofd. Lastig hoor. Voelt als of mijn lip hangt. Je zie er niks aan. De wond geneest goed allen tegen de tand is het wat dik. Even in de gaten houden dus. Ik heb gebeld en ze zeggen ook dat het een tijd kan duren. Na 6 weken moet ik bellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lastig! Ik had het in m'n arm, aan één kant totaal geen kracht in, duim en wijsvinger deden bijna niks. Best een gek gevoel, maar het is gewoon weer over gegaan. Kun je wel gewoon slikken, eten en praten? Of heb je daar moeite mee?