Wat is de kans op een roodharig kind?

Momenteel in verwachting en wij zijn erg benieuwd of ons kind roodharig zal zijn\worden.

Ikzelf: Halfbloed, donker europees haar met een rode gloed,sproetjes in zomer . Roodharige oma en rossige opa (moeders kant)
Partner roodharig , evenals zijn moeder.

Hoe groot zal de kans zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Rood haar wordt veroorzaakt door een bepaalde mutatie van het MC1R gen. Het gen is recessief, dus je moet zowel van vader als moeder deze vorm van MC1R ontvangen om rood haar te krijgen.

Zoals jij aangeeft, draag jij dit gen waarschijnlijk, maar komt het niet (volledig) tot uiting, omdat jij maar 1 kopie van dit gen hebt. Je partner heeft rood haar en dus 2 kopieën van dit gen. Hieruit volgt dat de kans op een roodharig kind 50% is (zie de 2e bron).