Wat is de meest gezonde sport die een mens kan beoefenen?

Met de minste kans op blessures.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Zwemmen. Je gebruikt al je spieren en je hebt heel weinig kans op blessures in het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Denksport, gezond en geen blessures.
En voor elke andere sport geldt dat het gezond is als jij je er fijn bij voelt, het bij je past en de kans op blessures vind je overal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wandelen en fietsen levert in fysiek opzicht een flinke bijdrage aan een goede gezondheid en de kans op blessures blijft relatief gering.
Je voet verzwik je niet zo snel wanneer je normaal loopt, en een ervaren fietsen zal niet zomaar ten val komen.

In mentaal opzicht is schaken heel gezond. Het ontwikkelt de geest en het menselijk inzicht en je leert verbanden te zien op lange termijn.
Voor strategische en tactische vooruitgang is schaken een absolute aanrader- het zet je geest op scherp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roeien en zwemmen, mits je jezelf niet overbelast.

Beide sporten kun je op elk niveau beoefenen: van heel kort en met weinig inspanning, tot uren per dag en met gigantische inspanning.

Beide sporten sterken de spieren, de bloedsomloop, het hart en de longen. Beide sporten kenmerken zich door afwezigheid van schokbelasting op pezen en gewrichten, waardoor de blessurekans erg klein is.

Bij beide sporten is er geen direct lichaamscontact met andere spelers of met rondvliegende voorwerpen (ballen), waardoor je ook daarvan geen letsel kunt oplopen.

Toegevoegd na 7 uur:
Oh ja, nog een voordeel: bij beide sporten gebruik je *heel veel* spieren, verspreid over je hele lichaam.

Zowel bij zwemmen als bij roeien gebruik je je beenspieren, rugspieren, buikspieren en armspieren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Denksporten, curling en golf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ask an Englishman, and he will tell you it's the
Bedroomsport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onderwaterhockey dan verbrand je een explosie aan calorieen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zeer algemeen gestelde vraag, krijgt een zeer algemeen antwoord.
Belangrijkste vraag die je je zelf moet stellen: waarom wil ik sporten en wat wil ik er mee bereiken.
Uitgangspunten zouden kunnen zijn:
• je krijgt een betere conditie
• een betere belastbaarheid van de spieren bij zwaar werk
• je kan sociale contacten opdoen
• verbetering van de soepelheid (dit is meestal voor ouderen het geval)
• je kunt je spierkracht op peil houden (dit is meestal voor de lange termijn)
• je wilt afvallen
• je hoopt dat je ouder wordt

Na het motief vastgesteld te hebben, ga je kijken welke sport je wilt gaan kiezen. Ook is bij je keuze belangrijk dat je echt kiest wat jij wilt, anders ontbreekt de motivatie en zal je na een poosje met je sport stoppen. Ook is heel belangrijk of er al bekenden op de sport zitten waar je sociale contacten mee kan opbouwen. Om blessures te voorkomen tijdens het sporten moet je een goede uitrusting hebben, zoals bij voetbal goede schoenen en zoals bij fietsen een goede maat fiets en helm. Al je uitrusting niet goed is dan is de kans op een blessure vele malen groter dan met een goede uitrusting. Ook is een goed trainingsschema van belang. Dit schema moet bestaan uit: warming-up, stretchen en de cooling down. Een trainingsschema kan het beste worden opgesteld adh van je individuele kwaliteiten. Het schema is dus voor iedereen anders. Laat je altijd door een arts onderzoeken of het wel verstandig is dat je gaat sporten. Dus kies een sport die goed bij jou past en met het juiste motief. Dat is het gezondste!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stond de toelichting 'Met de minste kans op blessures.' er nog niet toen jij de vraag las? Want met die toelichting is het helemaal geen algemene vraag, maar juist een behoorlijk specifieke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens. Om twee redenen:
* Er zijn vele sporten denkbaar met weinig of geen kans op blessures, maar dan nog blijft de vraag "waarom wil ik sporten" actueel en daarmee heet grootste deel van mijn antwoord.
* "met de minste kans op blessures". Wat wil de vraagsteller nu eigenlijk. Een sport met de minste kans op blessures, maar een kleine blessure is acceptabel, of helemaal geen blessures.
Als je gaat dammen (geen blessures?) en je bukt je om het dambord op tafel te leggen en het schiet je in de rug, dan is de oorzaak hiervan het dammen.
U zegt het maar en wij draaien.
Schaken, dammen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of Jeu de Boules, Kegelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zwemmen.
houd je daar niet van?
wandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk toch wel dat zwemmen het gezondste is. Je gebruikt al je spieren en je bepaalt zelf hoe hard je zwemt.
Fietsen is ook goed voor je, maar vooral voor je benen en buik. Allebei weinig kans op blessures
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Er bestaat geen fysieke sport zonder kans op blessures
Elke sport houdt bepaalde risico's in !

Wat kan ik je dan aanbevelen ?

Bijvoorbeeld :

denkvragen oplossen, kruiswoordraadsels,
puzzelen, schaken, dammen, kaartspel

Vragen stellen en antwoorden geven op GV !

Ik heb ook ter aanvulling enkele links toegevoegd ivm met gezond sporten en voeding !

Veel sukses,

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dit wel een goede sport (zie link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zwemmen krijg je het minste blesures en het hoogst rendement van verbranding.
Met zwemmen gebruik je echt bijna al je spieren met de verschillende slagen. Ook werkt het verhelderen in je geest en verkwikkend op je lichaam.
Je spieren worden niet extra belast zoals bij (hard)lopen.
Het is zelfs goed als je blesures hebt omdat je alles gebruikt en soepel houd zonder ze te veel extra te belasten.