kan in vitamine tabletten en andere supplementen in water oplossen inplaats van ze heel door te slikken?

Ik heb moeite met het slikken van pillen.
Ik kan ze wel allemaal gaan prakken maar vroeg me af of ik ze in (warm) water kan laten oplossen voor ik ze neem of vergaat de werking dan?
Van niet alles wat ik slik is een poeder variant te krijgen.

- denk aan multivitamine, ijzer enzovoort -

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
Nee, dat kan niet altijd. Zeker niet met capsules. Maar waarom neem je deze vitamines en supplementen?
Heb je een tekort?
Heeft je dokter deze voorgeschreven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met yoghurt inslikken dan krijg je de grootste pillen gewoon weg ipv met water. Heb je ook gelijk een beschermlaagje in je maag.
Ritsuka
8 jaar geleden
kijk anders eens bij de vitamines voor kinderen, daar staan vaak kauwtabletten.

Het beste antwoord

Niet alle smaakt even lekker wat je moet slikken. Daarom zit er een laagje om om eventueel een vieze smaak weg te houden gedurende de tijd dat het normaal in je maag zou komen. Dus niet doen. Beter een ander glijmiddel zoals pap of vla nemen, maar dan loop je het risico dat de omhulling oplost en de vieze smaak tevoorschijn komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast het feit dat een tablet vaak een niet aangename smaak heeft mocht je hem daadwerkelijk willen oplossen, heeft de tablet doorgaans ook een bepaalde coating die er voor zorgt dat deze op de juiste plek in je darmen kan worden opgenomen.
Ik zou je toch adviseren om te kijken naar een alternatief product dat van zichzelf al in vloeibare / poedervorm verkrijgbaar is. Overigens kan je ook nog overwegen om een tabletvergruizer of splitter aan te schaffen. Daarmee wordt het ook makkelijker te slikken.