Mag een kind van 2 jaar voorin auto vervoerd worden met autostoel?

Mits de airbag uitstaat natuurlijk.

Kind is wagenziek vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, in een goedgekeurd autostoeltje mag het kind voor zitten, indien de airbag is uitgeschakeld.

De gewone regel is, dat iemand 1,35 m moet zijn om voor te mogen zitten. Van die regel kan het CBR in bijzondere omstandigheden vrijstelling verlenen. (Een overzicht van die omstandigheden heb ik niet gevonden; ik neem aan dat het per geval wordt bekeken).

Toegevoegd na 49 minuten:
Onder de 1,35 m is het kinderzitje verplicht.
Computoon
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
De airbag moet alleen uit als het kind achterstevoren in een autostoeltje zit (maxi cosi).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Kinderen tot 1,35 meter moet u in een goedgekeurd autokinderzitje vervoeren. Dit moet zowel voorin als achterin de auto." Er is geen verschil tussen voor of achterin.
Computoon
8 jaar geleden
Klopt, maar m.i. werd met de reactie bedoeld:
"Op de plaats voorin waarbij het kind achterstevoren wordt vervoerd, ofwel: tegen de rijrichting in".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een kind van twee zit in een autostoeltje dat vastgezet wordt met de gordels.
Normaal is dat voorwaarts. (in de rijrichting)
Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar ik heb ze nog nooit gezien.
Computoon
8 jaar geleden
De babystoeltjes van de bekende fabrikant Maxi-Cosi zijn allemaal "achterwaarts". Men baseert zich hierbij op onderzoek dat stelt dat kinderen tot 15 maanden het beste achterwaarts vervoerd kunnen worden omdat dan pas de nekbotten en -spieren voldoende ontwikkeld zijn om de krachten op te vangen die ontstaan bij een frontale botsing. Verschillende peuterstoeltjes van deze fabrikant zijn zowel voor- als achterwaarts te gebruiken, maar de fabrikant is pro-achterwaarts vervoer voor kinderen tot ca. 4 jaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Achterwaarts is voor iedereen veiliger. Als de hoofdsteun tenminste goed en hoog genoeg is en de stoel de krachten aankan en dat wordt lastig als ze groter worden. 15 maanden is 1 jaar en een beetje. Hier gaat het om 2 jaar, maar er is meer te krijgen dan ik dacht in het achterwaardse:
http://www.maxi-cosi.nl/nl-nl/autostoeltjes/peuter-autostoeltjes.aspx
Waarom zie ik die in de praktijk nooit? Ik zal er eens op gaan letten. (ze zijn veel duurder, dat zal er vast mee te maken hebben) Ik ga meestal uit van de praktijk.
Dat zou ik dit geval bij een 2 jarige standaard autostoel voorwaards zijn. Maar het kan inderdaad andersom. (in ga in de reacties even iets bijschrijven)