Je bedoelt nationalisering: de overheid wordt eigenaar van "de" farmaceutische industrie.

Nadeel is dat de belastingbetaler meebetaalt aan de instandhouding van de onderneming. Het risico bestaat ook dat er minder efficient gewerkt wordt omdat er geen concurrentie is. Bovendien past nationalisatie van voorheen private ondernemingen helemaal niet binnen een staatsbestel als het onze, de trend is juist omgekeerd. (Hoewel niet altijd succesvol).
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat nadeel is een voordeel bij winst.
Computoon
8 jaar geleden
Ja. Maar als die winsten ontstaan door hoge verkoopprijzen te rekenen voor medicijnen uit de "staatsfabriek" moeten er aan de andere kant door diezelfde overheid weer toeslagen worden uitbetaald aan mensen voor wie de gezondheidszorg te duur is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ervan uitgaande dat dezelfde verkoopprijzen gelden is dat ook zo als een privaat bedrijf winst maakt, dan komt de winst (in deze bedrijfstak zijn de winsten hoog) echter niet in handen van de overheid en worden er alleen maar toeslagen betaald.
Computoon
8 jaar geleden
Klopt. Maar de verkoopprijzen zijn nu juist niet gelijk door o.a. de concurrentie. Dit zal ook de reden zijn dan onze overheid graag zien dat artsen medicijnen op stofnaam voorschrijven in plaats van op merk. Ik denk dat, ondanks de hoge kosten, het huidige systeem met private farmaceutische ondernemingen beter is dan wanneer de overheid het allemaal zou overnemen. Als het slecht gaat met de economie zou bij de overheid de neiging kunnen ontstaan om ook te bezuinigingen op onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe medicijnen. Daar wordt niemand 'beter' van, in twee betekenissen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Concurrentie tussen de grote jongens? Volgens mij is dit er niet of nauwelijks. Enkel als de patenten aflopen worden er generieke merkloze gemaakt.
"Toevallig" wordt er vlak daarvoor een 'betere' variant ontdekt. Of daar iemand 'beter' van wordt? De industrie wel, de klant op beide manieren denk ik niet.
(mijn mening kan je verder wel raden.. beetje offtopic verder)
De prikkel om miljarden te investeren om een nieuw medicament te ontwikkelen wordt kleiner. Nu investeren de farmaceuten miljarden in de hoop iets innovatiefs te ontwikkelen, als dat lukt , verdienen ze dat in een veelvoud terug. Als de commerciële prikkel wordt weggehaald, is er niet meer de noodzaak iets nieuws te ontdekken.