Hoe lg je uit als iemand je niet aankijkt tijdens een gesprek?

Wegkijken dus en oogcontact vermijd

Toegevoegd na 2 minuten:
Lg = leg

Toegevoegd na 2 uur:
Maw: waarom kijkt iemand je niet aan tijdens een gesprek?

Zou het verlegenheid of desinteresse zijn, of iets anders

8 jaar geleden
5.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
wil je uitleggen aan iemand waarom hij/zij je moet aankijken?
of wil je uitleggen waarom jij iemand niet aankijkt?
tinus1969
8 jaar geleden
Wat bedoel je? Hoe je iemand iets moeten uitleggen ook al maakt diegene geen oogcontact met je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit kan verlegenheid zijn, maar ook cultuurverschil: in sommige culturen is het onbeschoft om oogcontact te maken met iemand die iets meer gezag heeft dan jij. Dat is bijvoorbeeld iemand die ouder is dan jij of boven je staat door zijn/haar functie.
Ritsuka
8 jaar geleden
iemand met bijvoorbeeld een vorm van autisme vind het vaak moeilijk om iemand aan te kijken tijdens een gesprek
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar kunnen inderdaad verschillende redenen voor zijn. Dat valt niet zomaar te zeggen. Dat kunnen bovengenoemde redenen zijn.
Het kan ook nog te maken hebben met een oogprobleem.

Het beste antwoord

Waarom kijkt iemand je niet aan tijdens een gesprek?

Het kan een kwestie zijn van verlegen zijn of van culturele verschillen of van afstand houden of van gezag/functie verschil of van respect .

Ook is het mogelijk dat iemand met jou in gesprek zich dusdanig moet concentreren, dat deze persoon wegkijkt en focust op één punt. Daarmee rust brengend in het hoofd .

Nog afgezien van een tic of een ogenprobleem, maar dat is dus medisch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, plus. Zeker het punt van focussen op 1 punt, vind ik een goede reden, waar ik zo 1,2,3 niet aan gedacht zou hebben.

Andere antwoorden (1)

Veel mensen maken geen oogcontact tijdens een gesprek, omdat ze het als bedreigend voelen...ze zijn bang voor wat de ander over ze zal denken.
Het zijn vaak mensen die niet erg zelfbewust zijn of zich minderwaardig voelen. Zij zullen zich vaak angstig of verlegen voelen en hebben hier zo hun eigen ideeën over die uiteraard meestal niet zo zijn. Ze kijken liever de andere kant op om zich niet geconfronteerd te hoeven voelen.

Het kan echter ook desinteresse zijn en het interesseert de ander dan ook echt niets wat je vertelt. Vaak merk je het dan aan de hele lichaamstaal, of alleen al aan de verveelde gezichtsuitdrukking. De blik staart ergens in de verte of is aan het zoeken naar iets wat er interessanter uitziet.

Mensen die min of meer een autistische stoornis hebben, kunnen er niets aan doen als zij je niet aankijken. Zij (her)kennen simpelweg meestal geen uitdrukking van het gezicht, emoties zijn hen dan ook meestal vreemd, althans de interpretatie ervan.

Wij zijn als Nederlander heel open en zien het als 'eerlijk' als iemand je aankijkt tijdens het gesprek, het is onze cultuur. Neem eens mensen uit een andere cultuur...zij hebben vaak heel andere regels en een andere lichaamstaal. Arabieren en ( zuid) Aziaten zullen een gesprekspartner juist niet aankijken. Japanners zullen bijv. altijd iets naar beneden kijken en zien dit als een teken van respect. Ook in de VS zullen tijdens zakelijke besprekingen, de luisterende personen vaak wegkijken en misschien slechts af en toe even kijken.

Door iemand tijdens een gesprek niet aan te kijken, geef je de ander al het gevoel dat je het gesprek liever niet wilt hebben of voortzetten. Door iemand aan te kijken, al is het maar af en toe toch even, kan je met de ogen aangeven dat je luistert, dat je ermee instemt door kort te knikken of laten blijken dat je het er niet mee eens bent. In elk geval bevestig je dan dat je de ander ook daadwerkelijk hoort en begrijpt.
amc
8 jaar geleden
constant
8 jaar geleden
Duidelijk. Dank