Ik ken iemand en die zegt altijd tegen mij: als je je gevoelens toont ben je zwak...Ben je zwak als je je gevoelens toont?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is die " ander" een man?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is een man
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een militair? of zijn vader?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij werkt bij defensie.....en zijn vader denkt er ook zo over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, dacht ik al. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gdano, ik heb je antwoord gelezen en ben het met je eens. Triest eigenlijk ook dat een militair veelal zorgvuldig op juist dit kenmerk wordt geselecteerd en getraind. Controle is in die tak van "sport" een heilig goed. En zo zijn er meer voorbeelden.. boksers, ijshockey spelers eigenlijk al die omgevingen waarin mensen behoorlijk ruw met elkaar omgaan, fysiek en mentaal. De een moet zo weinig mogenlijk voelen. De ander wordt getraind om juist alles om te zetten in woede en vooral die emotie te uiten. En dat alles onder de noemers.. " karaktervorming" en "zelfbescherming" terwijl je uiteindelijk juist daaraan kapot kan gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Gee, kennelijk kan er geen oorlog gevoerd worden als de troepen niet luisteren en een eigen willetje hebben. Militairen worden gedrild om niet te denken en te voelen. Om te luisteren en de commando's op te volgen. Het is ook een uiterlijke status. Militairen moeten rechtop staan en groot zijn. Dan zijn ze intimiderend. Dit geldt ook wel voor sporters in de competitie.

Het beste antwoord

Wie dat zegt....is zelf de zwakkere.
Het vergt MOED om je gevoelens te tonen aan iemand.
En het heet LAF als je dat niet doet.
Dan durf je de confrontatie niet aan namelijk.
Het is DE manier om te zien, wie je bent en waar je voor staat en vooral Wat je raakt.
Die openheid...doet andere mensen ook openen.
Als mensen je uitschelden voor wat dan ook...dan sta je daar boven. Dat vergt ook moed. Het zou laf zijn om daar dan op in te gaan hakken. Kijk liever naar de persoon...die dat zegt.
Dat zegt namelijk veel meer over diegene.
Ik heb liever 1 iemand tegenover me...die zegt dat het niet zo goed gaat...als ik vraag hoe het gaat...
Dan 10 mensen, die ZEGGEN dat het goed gaat...en keihard staan te liegen in mijn gezicht!
Want daar vraag en vroeg ik niet om.
Blijf je gevoel uitspreken en tonen naar sommige...
Dat kan alleen maar goed zijn.
Je mond houden....en niets laten zien...schept onduidelijkheid en zelfs afstand tussen mensen.
Sterkte en groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Nee dat ben je niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat maakt je juist eerlijk en oprecht als je je gevoelens uit.
Wat maakt het uit als anderen jou zwak vinden, dat is dan toch hun probleem wat ze over je denken.
Ik vind juist dat het je eerlijk en transparant maakt, als je gewoon jezelf bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Kijk maar naar het FILMPJE:
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lachen!
nee, je gevoelens tonen is eerder een teken van kracht, als iemand toe kan geven dat hij op bepaalde momenten kwetsbaar is dan zegt hij daarmee: " ik ben nt minder sterk dan gewoonlijk maar dat kan ik aan jou vertellen zonder dat ik me zorgen maak over de reactie" een zwak iemand durft dat niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan waar je ze toont ;)
Ik kan me voorstellen dat in een bajes ze je een watje gaan vinden.
lijkt me niet prettig om daar je emoties te tonen.
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk ben je dan niet zwak. Stel je voor dat je je gevoelens niet zou mogen tonen als er iets ergs gebeurt.
Dat is trouwens ongezond ook.
Een lekker potje janken soms, is heel goed voor een mens.

Maar er is wel een maar:
Er wordt van mensen verwacht dat zij redelijk stevig in hun schoenen staan in een zakelijke omgeven.
En daar niet om de haverklap gaan staan huilen bij het minste of geringste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hoewel je gevoelens tonen niet meteen gelijk staat aan huilen.
Weet je, diegene die dat zegt is zelf bang. Bang dat hij door het tonen van gevoelens er misbruik van gemaakt zal gaan worden. Pesten is daarbij ook een vorm van misbruik.
Diegene is bang dat hij 'de vijand' wapens en munitie geeft die tegen hem gebruikt worden. Dat hij vernietigd wordt. Waarschijnlijk dat diegen vaak oorlog en strijd voert. Of vaak de competitie aan gaat.
Deze instelling ontstaat al in de jeugd en diegene vertoond nog steeds jeugdige reacties.

Juist als jij je gevoelens durft te tonen, is een teken dat je niet bang bent. Dat jij boven die angst staat en jij je geen zorgen maakt over eventuele vijanden en vernietigd worden.
Dat vind ik juist kracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of diegene heeft dat gewoon zelf zo geleerd van anderen en gelooft dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk, misschien zijn vader, of opa. In je jeugd neem je veel over.
Wanneer mensen hun eigen emoties verdringen, hun eigen kwetsbaarheid niet durven toe te laten zijn zij ook niet in staat zich open te stellen voor die emoties van de ander.

Om dat wel te kunnen moeten ze hun masker laten vallen. Dat is erg moeilijk omdat de identiteit van de " emotieloze" met zijn/haar masker is verbonden,en niet met zijn/haar eigen gevoelswereld.

De pijn, vreugde en het verdriet worden ver weggestopt en de illusie blijft over, hij/zij hoort erbij maar is zichzelf kwijtgeraakt.

Mensen die hun gevoelens niet durven tonen hebben maar zelden een gezonde, vreugdevolle relatie met zichzelf en met de mensen om hun heen.

De opvatting " als je je gevoelens toont ben je zwak" komt voort vanuit de grootste angst van de "emotieloze"

verlies van controle...

Mensen met maskers zijn bang dat ze zichzelf in hun emoties verliezen.

Maar er is nog altijd een verschil tussen je gevoelens TONEN en je gevoelens ZIJN.

Gevoelens oppotten, wegstoppen.. is onbewust die gevoelens laten groeien en groeien tot ze uiteindelijk boven je hoofd uitgroeien en dan is de kans inderdaad heel erg groot dat je de controle over jezelf verliest.

Door regelmatig lucht te geven aan je gevoelens, boeten ze in aan kracht. Ze worden luchtiger. Juist het tonen maakt dat je er meer controle over hebt.

Onbewust voeden "emotieloze" mensen dus hun eigen angst.
Verlies van controle.
Ze vergroten ook nog het risico op gezondheids schade.

Iemand die zijn natuurlijke emoties voortdurend onderdrukt raakt namelijk uiteindelijk mentaal en fysiek in onbalans.

Dus lang verhaal kort.. NEE, je bent niet zwak als je je gevoelens toont.

Het is eerder een teken van zwakte ze niet te tonen. Die zwakte heet angst.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hier een voorbeeld van zo'n relatie die uit balans is door het niet in contact zijn met, en niet uiten van, je gevoelens.
Ik vond het een typisch en boeiend verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeeeeeeeeeeel stoer hoor als je je gevoelens niet toont!
belachelijk zo'n opmerking...je bent toch geen ijsbeer!
als je je gevoelens niet mag tonen betekend dit dan dat je alles maar moet pikken en alles moet slikken als zoete koek ...ja dat zal die persoon wel prettig vinden!
het heeft dus niks met zwakte te maken maar eerder met een sterk karakter!
je hebt waarschijnlijk een dominant persoon voor je die jouw gevoelens lastig vindt...lekker makkelijk als je je dat laat aanleunen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het eerlijk en oprecht om gevoelens te tonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt je kwetsbaar op, maar hoe mooi kan dat soms zijn....

Het is de kracht om dat juist te kunnen doen, en houdt niet in dat je verder hopeloos bent....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat de beperkte visie van iemand die het zelf niet kan!
Want:
Als het om lachen gaat? ben je dan zwak?
Als het om genegenheid gaat... ben je dan zwak?

Nee, die vriend bedoelt, als je VERDRIETIG bent en je HUILT of toont dat anderszins, DAN vindt hij of zij je zwak.

Complete onzin dus! Het voelt niet fijn om in het openbaar te huilen, maar dat je dan zwak zou zijn is wat mij betreft onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het te tonen ben je juist echt. Het is alleen wel belangrijk om de juiste vrienden om je heen uit te zoeken. Dan kun je lekker jezelf zijn. En echte vrienden tonen hun gevoelens ook naar jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee gevoelig..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vi nd dat je best je gevoele ns/emoties mag tonen
het is de magic or youre belief