Gaat de neuspunt echt naar beneden staan als je ouder word?

Vandaag las ik op een site dat als je ouder word, je neuspunt naar beneden gaat staan. Is dat echt zo en rond welke leeftijd gebeurd dat dan ongeveer? Betekend dit dan ook dat als je een heel klein wipneusje hebt, je over een paar jaar een rechte neus hebt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Uit ervaring weet ik dat dat sowieso een beetje het geval is. Waar vroeger mijn neus een skischans was, is het nu, alhoewel nog steeds 'wip', een stuk rechter. Of een wipneus volledig weg gaat, ligt aan de mate van de wipneus. Je kraakbeen groeit inderdaad door, maar een wipneus ligt niet alleen aan je kraakbeen, maar ook aan de stand van je neusvleugels enzovoorts. Het wordt dus waarschijnlijk sowieso wel minder, maar het hoeft niet kaarsrecht te worden. Dit is ook gewoon erfelijk bepaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kraakbeen groeit wat als je ouder wordt en dat geldt dus voor oren en neus.... rond welke leeftijd dit proces start weet ik niet precies maar als je er op let zal je zien dat bij oudere mensen de oren meestal vrij groot zijn en dat er inderdaad weinig wipneusjes onder bejaarden voorkomen.

Toegevoegd na 46 seconden:
Dit is trouwens niet een proces dat zich in een paar jaar tijd ineens voltrekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je neus en oren groeien je hele leven langzaam door. Er is dus niet echt een bepaalde leeftijd: het is een langzaam proces en je zult het verschil dus niet snel merken, omdat het zo gestaag gaat.