Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is de hete stof die in fisherman's friend zit? is die uniek voor dit tablet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Kijkend naar de ingrediënten ervan: zoetstoffen (sorbitol 91%), aroma’s (zoethoutextract, menthol-eucalyptusolie, capsicumextract) en anti-klontermiddel (magnesiumstearaat) vermoed ik dat het niet om menthol gaat, maar om capsicum. Capsicum is namelijk de botanische naam van een geslacht in de nachtschadefamilie dat van groot belang is vanwege de paprika en de diverse Spaanse pepers. Er zit scherpe rode peper in, door middel van de stof capsaïcine.

Toegevoegd na 7 minuten:
Van capsicum worden ook medicijnen gemaakt tegen verkoudheid. Capsaïcine is de stof die scherpe smaak geeft aan de rode peper. De neus gaat ervan open; je kunt beter ademhalen.

Voor zover ik kan vinden is Fisherman's Friend wel de enige soort snoep waarin deze stof gevonden wordt. Zelf heb ik de extra sterke pastilles van Kruidvat als goedkoper alternatief voor de FF, maar hier wordt de frisheid wél via menthol bereikt.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Onbekende duim + duim ter compensatie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuk! Overigens, het blijkt ook in van die superhete jawbreakers te zitten.
https://brooklynbrainery.com/blog/what-makes-atomic-fireballs-candy-so-spicy
SimonV
8 jaar geleden
Plus. Mooi stukje speurwerk.

Andere antwoorden (1)

Menthol. Dat kan en behoorlijk sterk goedje zijn, Het is beslist niet uniek voor Fishermans Friend (al zijn ze er daar wel een beetje mee uitgeschoten) maar in zowat alle "frisse" snoepjes en kauwgoms. Vooral als je mond wat gevoelig is, kan het tot tranen toe prikkelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding