Ik heb een prikkelbaar darmsydroom en erge buikklachten iemand een tip tegen pijn?

Ik ben lang onder behandeling geweest in het umc maar geen oplossing voor de buikpijn die ik de hele dag heb na een stoelgang..ik heb ook erge onrust in mijn buik nadien .heeft iemand hier ervaring mee ?
paracetamol 1000 mg is ook maar zo kort en zo veel gebruiken is ook niet echt goed..

Toegevoegd na 5 minuten:
ook ben ik de hele dag daarna misselijk..maakt niet uit wat ik eet, vezels vallen in elk geval niet goed dus dat schiet lekker op met chronische obstipatie :-(

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ik heb ook PDS, en heb het meeste baat bij kleine maaltijden wat vaker op een dag, en veel water drinken.
dan wisselt je darminhoud minder heftig...

Bij erge buikpijn ga ik altijd op m'n rechterzij liggen met een kruik en/of buik rechtsom cirkelend masseren (dus met de klok mee als je er tegenaankijkt). (paracetamol doet niets bij mij... warme (venkel)thee helpt wel iets tegen kramp, en gek misschien, koffie wil mij nog wel eens helpen.

Kun jij helemaal niet tegen vezels? Dus ook geen fruit en zo? Want ik eet wel veel fruit, en meestal gaat dat goed... vooral appels gaan goed...sinaasappels niet altijd...

Yoghurt is ook heel goed voor je darmen...dat ik eet (bijna) dagelijks. Je kunt gewone yoghurt nemen hoor, het hoeft echt geen probiotisch spul te zijn...
Ik hoop dat je er iets aan hebt...want buikpijn is een ramp...ik weet er alles van...

Toegevoegd na 2 minuten:
En ik weet niet of je rookt, maar dat is ook erg slecht bij PDS... sinds ik gestopt ben gaat het stukken beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ai...de eerste vraag die bij me opkomt is : hoe heb je het zó ver laten komen ? Te veel opgehouden ? Dieten ? Laxeermiddelen ? Voedingssupplementen ?? Of is het aangeboren ?
De tweede is meer : als ze na jarenlange onderzoeken bij het UMCniks kunnen vinden, hoe groot is dan de kans dat wij het weten ??

We kunnen je alleen maar de standaard dingen vertellen : gezond eten, veel bewegen, veel water drinken, af en toe wat molkosan oid, maar ongetwijfeld doe je dat allemaal al.

Die chronische obstipatie is in wezen de klacht die je aan moet pakken. Door voeding, lichaamsbeweging en voldoende vocht zou de ontlasting zacht genoeg moeten worden om toch te streven naar één keer per dag. Eén keer per week mag ook, is ook gezond, maar niet als je er last van hebt - dunkt me.

Ik kan me ook voorstellen dat er met de klachten die je noemt in de loop der jaren een bepaalde angst is ontstaan om te poepen ; angst voor de pijn daarna, en misschien ook wel angst om winden te laten, waar je vreselijke pijn en geborrel van kunt krijgen. Angst die, natuurlijk, werking heeft op je darmen (en in dit geval gene stimulerende) en het probleem weer kan verergeren. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Ik zou zeker eens overleggen met de huisarts of zelfs met je internist of het wellicht een idee is het langs een andere weg, een psycholoog te proberen. Ik weet niet of het een bekend probleem is, maar niet geschoten is altijd natuurlijk altijd mis.

Heel veel sterkte ermee in elk geval ; het is een bijzonder vervelend probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drink geen dranken met bubbels meer.
Koolzuurgas wil je niet in je buik hebben, als je darmklachten hebt. Daar kun je namelijk een opgeblazen gevoel van krijgen.

Wees ook matig met alcohol.
Drink voldoende water, maar niet te koud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil geen reclame maken maar Herbalife heeft mij van mijn levenslange obstipatie afgeholpen. Ik kon maar 1x in de 2 weken naar de wc en had regelmatig een clysma nodig. Nu niet meer. Zoek een goede consulente en laat je begeleiden. Ik kan nu weer elke dag!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens een osteopaat.
Kijk wel even in hoeverre je de behandeling vergoed krijgt van je ziekenfonds. staat op de site bij onderstaande link.
Je weet maar nooit of het helpt, hoop het voor je.
Ik heb er al verschillende positieve dingen over gehoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel appels en appelsap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man heeft dit ook en alles geprobeerd tot hij voor een keuringsarts moest verschijnen en die vroeg wat voor klachten er zoal waren.
Hij kwam op het idee van DUSPATAL RETARD en vanaf de eerst inname is het zo goed als over.
Mijn moeder en schoonmoeder met dezelfde klachten zijn het ook gaan slikken met ook goede resultaten.
Op recept te verkrijgen bij de huisarts en 2x daags slikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rooibosthee (original )helpt heel goed tegen darmkrampen. Misschien kan je dat eens proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paracetamol helpt niet bij PDS, ik neem hiervoor Spasmomen (doktersvoorschrift) en raar maar waar : ik drink alle dagen 2 glaasjes rode wijn bij het eten en voel dan dikwijls de pijn zo verdwijnen.
tegen misselijkheid : probeer eens muntthee of verse geraspte gember in heet water, of anders sterker : Primperan-siroop. tracht van niet te zenuwachtig te worden (vind het ook moeilijk) en doe eens iets wat je graag doet om te ontspannen.
tegen obstipatie, misschien eens naar een natuurwinkel gaan daar hebben ze meestal wel niet agressieve siropen of fruit- tabletjes.
niet ongerust zijn, het zijn enkel de spiertjes voor de beweging van de darmen die gestoord zijn en daardoor hele secties darm bijna afsluiten en dat doet pijn.
succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi,

ik weet dat een vriendin van mij er ook erg veel last van heeft.
medicatie is er niet echt voor.
Wel help en warme kruik oor haar en maak ik altij warme melk die ze in kleine slokjes drinnkt inverband mt misselijkheid.
Ze eet sinds kort ontbijtkoek en datgaat goed.
Alleen ijs en dingen zwaar op de mag wordtze ziek van je worden de buikklachte te erg.
Zij gaat dan op haar zij liggen en ik haar moeder of zijzelf wrijft dan met een koude hand ( net onder de koude kraan gedaan, van e pijn krijgt ze het hel warm) over haar buik en vooral ook haar onderrug
Dit helpt haar zodat de pijn minder word.