Ai...de eerste vraag die bij me opkomt is : hoe heb je het zó ver laten komen ? Te veel opgehouden ? Dieten ? Laxeermiddelen ? Voedingssupplementen ?? Of is het aangeboren ?
De tweede is meer : als ze na jarenlange onderzoeken bij het UMCniks kunnen vinden, hoe groot is dan de kans dat wij het weten ??
We kunnen je alleen maar de standaard dingen vertellen : gezond eten, veel bewegen, veel water drinken, af en toe wat molkosan oid, maar ongetwijfeld doe je dat allemaal al.
Die chronische obstipatie is in wezen de klacht die je aan moet pakken. Door voeding, lichaamsbeweging en voldoende vocht zou de ontlasting zacht genoeg moeten worden om toch te streven naar één keer per dag. Eén keer per week mag ook, is ook gezond, maar niet als je er last van hebt - dunkt me.
Ik kan me ook voorstellen dat er met de klachten die je noemt in de loop der jaren een bepaalde angst is ontstaan om te poepen ; angst voor de pijn daarna, en misschien ook wel angst om winden te laten, waar je vreselijke pijn en geborrel van kunt krijgen. Angst die, natuurlijk, werking heeft op je darmen (en in dit geval gene stimulerende) en het probleem weer kan verergeren. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.
Ik zou zeker eens overleggen met de huisarts of zelfs met je internist of het wellicht een idee is het langs een andere weg, een psycholoog te proberen. Ik weet niet of het een bekend probleem is, maar niet geschoten is altijd natuurlijk altijd mis.
Heel veel sterkte ermee in elk geval ; het is een bijzonder vervelend probleem.